پایگاه خبری-تحلیلی « سوث آسیا مانیتور »:

طالبان به دنبال صلح نیست و بیشتر در پی انجام این کار است!

پایگاه خبری-تحلیلی « سوث آسیا مانیتور » در مقاله ای نوشت:طالبان به دنبال مصالحه و آشتی نیست بلکه در پی گسترش ایدئولوژی خود و انتقام است.

طالبان به دنبال صلح نیست و بیشتر در پی انجام این کار است!

به گزارش منیبان، این پایگاه خبری روز دوشنبه با انتشار مقاله ای اضافه کرد  سناریوی  آمریکا در بمباران مواضع طالبان و درخواست  همزمان از آنها برای مصالحه در حالی که در ۲۰ سال گذشته هیچ گونه ممانعتی از پشتیبانی مالی این گروه انجام نداده ، تلاش ها برای دستیابی به صلح را نقش برآب کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است ، با وجود اینکه اولین تلاش های طالبان برای تصرف شهر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان به دلیل حمایت نیروهای هوایی آمریکایی از نیروهای دولت با شکست مواجه شد و « اشرف غنی » رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد در ۶ ماه آینده نیروهای دولت کنترل کشور را در دست خواهند گرفت اما برخلافِ ادعای  اشرف غنی ،طالبان در روز ۶ اوت ( ۱۵ مرداد ) موفق به تصرفِ شهرِ مهم و استراتژیک « زرنج » مرکز ولایت « نیمروز » که در منطقه مرزی با ایران واقع است شدند.قرار بود خطوط راه آهن چابهار- زرنج  بزودی افتتاح شود. 

طالبان در ادامه و  در کمتر از ۲۴ ساعت، با تصرف « شبرغان » مرکز  ولایت شمالی « جوزجان »به پیروزی دیگری دست یافت. 

ماه گذشته هنگامی که طالبان بخشی از شهر مرزی  « اسپین بولدک »  در ولایت « قندهار » را تصرف کردند نیروی هوایی پاکستان درباره هرگونه حرکتی برای اخراج جنگجویانِ اهل سنت  هشدار داد اما نیروهای دولت افغانستان با حمایت نیروی هوایی آمریکا موفق به بیرون راندن آنها شدند. با این حال در روز ۶ اوت طالبان این منطقه را نیز بازپس گرفت و اجازه عبور و مرور بدون روادید در این منطقه را صادر کرد. 

"اشرف غنی" پاکستان را به فرستادن ۱۰ هزار جنگجوی جهادی به افغانستان برای حمایت از طالبان متهم کرده است. 

روز ۶ اوت نیروهای طالبان موفق به کشتن « داوا خان  مناپال » رئیس اطلاعات دولت در مرکز کابل شدند. ۳ روز پیش از ترور "مناپال" طالبان در تلاشی ناموفق برای ترور « بسم الله خان محمدی »  وزیر دفاع این کشور ناکام مانده بودند و در روزهای آینده نیز می توانند هدف های بیشتری از درون دولت را برای حملات خود ترتیب دهند. در کنار این ترورها، رفتار فجیع این گروه با مردم غیر نظامی در هولناک ترین فیلم های ویدئویی در سراسر جهان منتشر می شود. 

 به نوشته این پایگاه خبری طنزِ تلخ ماجرای افغانستان این است که تنها گروه های تروریست پاکستانی نیستند که از طالبان پشتیبانی می کنند.  « غلام ایساکزی » نماینده افغانستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۰ هزار جنگجوی خارجی  از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان حضور دارند که شامل القاعده و داعش می باشند.

وی  اضافه کرد شواهدی در دست است که گروه های جنبش اسلامی ترکستان و ازبکستان که زیرشاخه ای از داعش هستند در کنار طالبان در « فاریاب »، « جوزجان » ، « تخار » و « بدخشان »  جنگیده اند. او با ارائه شواهدی همچنان افزود طالبان از پاکستان به عنوان منطقه امن خود استفاده می کند و کمک های مالی و نظامی دریافت می کند. حتی زخمی های طالبان برای درمان به بیمارستان های پاکستان برده می شوند. 

به گفته "ایساکزی" جنگ در افغانستان  با کشته شدن بیش از  هزار نفر در یک ماه گذشته وارد مرحله ای مرگبارتر و هولناک تر می شود. او از سازمان ملل متحد درخواست کرد برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور دست به اقدام فوری بزند. 

شایان ذکر است که حمایت های پاکستان از طالبان سابقه ای طولانی دارد و به پیش از حمله نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۱ بازمی گردد. اخیرا « عمران خان » نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با مطبوعاتِ آمریکا از طالبان به عنوان " شهروندانِ عادی"   یاد کرده است. 

« دبورا لیون » نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان ( یوناما ) اعلام کرد : « کمیته مذاکرات افغانستان نباید جان شهروندان بیشتری را به خطر بیندازد زیرا روند مصالحه چالشی تر خواهد شد . » 

« ریچارد میلر » نماینده ارشد آمریکا در سازمان ملل متحد نیر طالبان را به توقف خشونت و حملات تشویق کرد و از آنها خواست تا توافقی سیاسی را برای امنیت زیرساخت های کشور و مردم افغانستان دنبال کنند. 

در ادامه این گزارش اضافه شده است این اظهارات باعث تعجب و خنده طالبان خواهد شد زیرا امریکا و دیگر کشورهای خارجی که به مدت 2 دهه در افغانستان  جنگیده اند متوجه نشده اند که طالبان به دنبال صلح نیست بلکه به دنبال گسترش ایدئولوژی خود و با اتحاد به دیگر گروههای تروریستی به دنبال گرفتن انتقام از افرادی است که سالها با این گروه جنگیده اند.


ت ت
کدخبر: 32592 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها