آمریکا با این کار به طالبان چراغ سبز نشان داد!

به نوشته یک رسانه اسپانیایی زبان، اگرچه آمریکا با خروج از افغانستان ظاهرا جنگ افغانستان را پایان یافته خوانده است، اما واشنگتن و متحدان ناتویی آن با این عقب‌نشینی نظامی در واقع مسیر را برای حملات و تصرفات طالبان هموار کردند.

آمریکا با این کار به طالبان چراغ سبز نشان داد!

به گزارش منیبان، در حالی که گروه تندرو طالبان کنترل شش شهر مهم افغانستان را در کمتر از یک هفته به دست گرفته، پنتاگون و ناتو همچنان مصمم به خروج هستند.

به نوشته نشریه ال پائیس، تصرفات گروه افراطی طالبان با ندای نامحسوس واشنگتن پاسخ داده می شود و این موضوع حاکی از آن است که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد از برنامه‌های جنگی خود در این کشور دست بردارد.

اگرچه آمریکا با خروج از افغانستان ظاهرا جنگ افغانستان را پایان یافته خوانده است، اما عقب نشینی نظامی واشنگتن و متحدان ناتویی آن در واقع به حملات و تصرفات طالبان در این سرزمین پر و بال داده است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید جمعه گذشته هشدار داد که حملات طالبان هیچ تغییری در «تصمیمات دشواری» که رئیس جمهوری آمریکا باید بگیرد، ایجاد نخواهد کرد که از آن جمله سپردن افغانستان پس از ۲۰ سال حضور نظامی در این کشور به دستان طالبان است. ناتو هم روز دوشنبه در موضع مشابهی تاکید کرد که به خروج از افغانستان ادامه خواهد داد.

به نوشته ال پائیس، متحدان واشنگتن از طریق گزارش سرویس های اطلاعاتی خود به خوبی آگاهند که طالبان از این فرصتی که آمریکا و ناتو در اختیار آنها گذاشته اند برای فشار آوردن به افغانستان استفاده خواهد کرد و دولت افغانستان نیز برای مهار این حملات با موانع و دشواری های بسیاری روبرو خواهد بود. با این وجود، واشنگتن پس از دو دهه اشغالگری، هیچ راه حلی برای پایان دادن به این درگیری جز خروج صرف از آن نمی شناسد!

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش جدید خود ضمن ابراز تاسف اعلام کرد که تنها در ۷۲ ساعت اخیر از حملات طالبان، دستکم ۲۷ کودک کشته شده و بیش از ۱۳۶ نفر از آنها زخمی شده اند.

افغانستان محل درگیری تمام عیار میان نیرو های وابسته به طالبان با ارتش این کشوراست. این درگیری ها که از اواسط اردیبهشت ماه امسال بتدریج شروع شده با گذر زمان شدت بیشتری پیدا کرده است.

این موضوع را نباید از نظر دور داشت که آمریکا و نیرو های وابسته به ناتو بعد از دو دهه سرمایه گذاری نظامی و امنیتی در افغانستان در حالی استراتژی خروج و عقب نشینی را در افغانستان اتخاذ کردند که امروز طالبان بسیار قدرتمندتر از هر دوره دیگری به دنبال فتوحات نظامی است.  

دولت بایدن درحالی با خروج نظامیان خود از خاک افغانستان، پایان جنگی بی سرانجام را اعلام کرد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم و حمله به افغانستان برای سرنگونی طالبان آغاز شد. اما حتی پس از سرنگونی طالبان به حضور نظامی خود در این کشور ادامه داد تا اینکه جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور در آوریل گذشته گفت که تقریبا دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) و ۷ هزار نیروی ناتو از این کشور خارج می‌شوند.  

در حالی که پایان این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله  که خفتی بدتر از جنگ ویتنام به همراه داشت، همزمان با قدرت گرفتن دوباره طالبان پیام آشکاری از ادامه مداخلات واشنگتن در خاک افغانستان دارد.

بنابر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.


ت ت
کدخبر: 32745 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها