مرگ و میرهای کرونایی با آتش‌سوزی‌ها چه ارتباطی دارند؟

پایگاه خبری اکسیوس با اشاره به نتایج یک پژوهش تازه نوشت: دانشمندان دریافته اند استنشاق ذرات ریز ناشی از آتش سوزی ها ممکن است با افزایش مرگ ناشی از کووید-۱۹ مرتبط باشد.

مرگ و میرهای کرونایی با آتش‌سوزی‌ها چه ارتباطی دارند؟

به گزارش منیبان؛ به نقل از این پایگاه خبری آمریکایی، بر اساس یک مطالعه جدید که در نشریه "ساینس ادونسز" (Science Advances) منتشر شده، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی ذرات ریز ناشی از آتش سوزی ها ممکن است منجر به هزاران مورد و مرگ و میر بیشتر ناشی از کووید-۱۹ شود.

نتایج این پژوهش نشان می دهد استنشاق دود می تواند تاثیرات خطرناکی بر سلامت داشته باشد، موضوعی که در کنار همه گیری کووید-۱۹ و بحران آب و هوایی خطر افزایش مرگ و میر را در پی دارد.  

اکسیوس در ادامه نوشت: پژوهشگران در این تحقیق، بیش از ۹۰ شهر آسیب دیده از آتش سوزی های سال گذشته را در کالیفرنیا و واشنگتن ردیابی کرده و دریافتند که نزدیک به ۲۰ درصد موارد مرگ و میر کرونایی با افزایش دود آتش سوزی مرتبط است. پژوهشگران می گویند که در برخی شهرهای دیگر، حتی درصد بالاتری از مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ می تواند به دود ناشی از آتش سوزی مرتبط باشد.

دانشمندانی که کیفیت هوا را مورد مطالعه قرار داده اند، می گویند احتمال دارد ذرات دود ناقل ویروس باشند. ضمن آنکه آنها دخالت عوامل موثر دیگر را هم رد نمی کنند؛ از جمله افرادی که برای فرار از آتش سوزی منازل خود به خانه های یکدیگر می روند؛ امری که می تواند منجر به تعامل بیشتر با افراد مبتلا و درنهایت افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر شود.

آنچه دانشمندان از این پژوهش قصد دارند نشان دهند، ماهیت نظام‌مند و احتمالی بحران ها و اینکه چگونه اثرات یک بحران جهانی (تغییرات آب و هوایی) می تواند تاثیرات متقابلی بر بحران های جهانی همزمان مانند همه گیری کووید -۱۹ داشته باشد.

بی تردید تغییرات آب و هوایی بر به طور فزاینده ای باعث آتش سوزی می شود؛ آتش سوزی هایی که مهارشان دشوار است و به این زودی ها متوقف نمی شوند. بر اساس تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد، روند سریع گرمایش هوا در سراسر جهان در حال گسترش است؛ امری که کره زمین را به مکانی بی ثبات تر تبدیل می کند.

درحال حاضر گرمای شدید و آتش سوزی ها ایالات متحده، کانادا، سیبری، اروپا و شمال آفریقا را درگیر کرده و در برخی از این مناطق، گفته شده است که احتمالا آتش سوزی ها تا شروع برف زمستانی ادامه دارد.


ت ت
کدخبر: 33286 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها