چین بر تقویت ارتباط راهبردی با روسیه درباره افغانستان تاکید کرد!

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگویی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود بر لزوم تقویت و ارتباط راهبردی دو کشور در موضوع افغانستان تاکید کرد.

چین بر تقویت ارتباط راهبردی با روسیه درباره افغانستان تاکید کرد!

به گزارش منیبان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سفارت چین در آمریکا ، وزیر خارجه چین خاطر نشان کرد که با فروپاشی رژیم سابق در کابل بدون مبارزه و اعلام پیروزی طالبان اوضاع در افغانستان به شدت تغییر کرده است. در جامعه بین المللی اعتقاد گسترده بر این است که این نتیجه منطق داخلی خود را داشته و نشان می دهد که مداخله نظامی محکوم به شکست است.

وانگ یی گفت که در شرایط جدید برای چین و روسیه لازم است که همکاری و ارتباطات راهبردی خود را تقویت نمایند. دو کشور در درجه اول باید از منافع مشروع یکدیگر در افغانستان محافظت کنند و از طالبان بخواهند که مسئولیت بپذیرد و امنیت اتباع چین و روسیه را تامین نماید. دوم این که چین و روسیه باید طالبان را به پیگیری یک سیاست دینی محتاطانه و میانه رو و همکاری با همه طرفها برای تشکیل یک ساختار سیاسی باز و فراگیر و نیز در پیش گرفتن یک سیاست خارجی صلح آمیز و دوستانه بخصوص با همسایگان و رسیدن به بازسازی و توسعه افغانستان تشویق کنند.

سوم اینکه رژیم جدید در افغانستان باید خط تمایز روشنی با همه انواع نیروهای تروریستی بین المللی داشته باشد و نیروهای تروریستی از جمله "جنبش اسلامی ترکستان شرقی"  را مهار کرده و با آنها مبارزه نماید.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که تغییر در اوضاع افغانستان تاثیر پیچیده ای بر اوضاع جهانی دارد. طالبان اعلام کرده که جنگ در افغانستان به پایان رسیده و آنها شروع به حفظ امنیت در کابل کرده اند و درصدد محافظت از نمایندگی های دیپلماتیک خارجی هستند.

وی تاکید کرد که روسیه آماده هماهنگی به موقع با طرف چینی برای پاسخگویی به تحولات و تغییر اوضاع در افغانستان است.


ت ت
کدخبر: 33843 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها