تی.آر.تی:

آمریکا نیروهای خود را به زودی از عراق خارج می‌کند؟

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و کنترل مجدد طالبان بر پایتخت کابل، این سوال مطرح است که آیا ایالات متحده با وجود شرایط حاکم در افغانستان ، به تعهدات خود مبنی بر خروج از عراق تا پایان سال جاری پایبند خواهد ماند؟

آمریکا نیروهای خود را به زودی از عراق خارج می‌کند؟

به گزارش منیبان؛ به نقل از شبکه خبری «تی آر تی» پس از سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به واشنگتن در ژوئیه گذشته (تیر ماه)، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از تمایل ایالات متحده برای پایان ماموریت های نظامی خود در ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) خبر داد.

به دنبال این خبر و در حالی که عراقی ها در انتظار خروج نیروهای نظامی آمریکا و در حال بحث در مورد راههای افزایش همکاری و مشارکت با کشورهای همسایه و ایجاد روابط استراتژیک جدید با ایالات متحده هستند، کنترل طالبان بر پایتخت افغانستان همه را شوکه کرد.

تصرف کابل در مدت زمان کوتاه و قدرت یافتن طالبان، تحلیلگران را با طرح این پرسش مواج کرد که ایالات متحده چقدر به انجام تعهدات خود در قبال دولت عراق نسبت به خروج از این کشور متعهد است.

ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ به بهانه از بین بردن سلاح های کشتار جمعی که ادعا می شد توسط دولت صدام حسین، رئیس جمهور سابق پنهان شده بود، با ۱۲۵ هزار سرباز آمریکایی به عراق حمله و رژیم صدام را سرنگون کرد و پس از آن از سال ۲۰۰۹ و در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به تدریج خروج سربازان خود از این کشور را آغاز کرد.

اما با ظهور گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ و ناتوانی ارتش عراق در مقابله با آنها نیروهای نظامی آمریکا به حضور خود در خاک عراق ادامه دادند که طبق آمار تعداد سربازان آمریکایی در آن زمان حدود ۵۰۰۰ نفر تخمین زده شد. با شکست داعش و شروع اوضاع نسبتاً پایدار، جو بایدن تصمیم گرفت تعداد سربازان را به حدود ۲۵۰۰ نفر برساند که در حال حاضر وظیفه آموزش و مشاوره ارتش عراق را بر عهده دارند و در نتیجه نقش آنها به تدریج در عراق کاهش یافت.

با این حال کارشناسان و تحلیلگران عراقی تصمیم اخیر آمریکا برای عقب نشینی و تبدیل نقش آنها به مشاوران نظامی را تنها یک استتار سیاسی می دانند و معتقدند که ایالات متحده قصد خروج از عراق را ندارد زیرا این منطقه را مرکز مقابله با دولتهای مخالف خود می داند. در نتیجه بسیاری انتظار دارند که ایالات متحده چندان از عراق دور نشود و به خروج جزئی نیروها از عراق ادامه دهد.

ت ت
کدخبر: 33973 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها