پسر احمدشاه مسعود فقط به این شرط از خون پدرش می‌گذرد!

«احمد مسعود» پسر «احمد شاه مسعود» در گفت وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که اگر در افغانستان صلح برقرار شود، حاضر است که با طالبان گفت وگو و از خون پدرش بگذرد.

پسر احمدشاه مسعود فقط به این شرط از خون پدرش می‌گذرد!

به گزارش منیبان؛ احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود، در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت که حاضر است اگر شرایط صلح و امنیت در افغانستان برآورده شود، از خون پدرش که دو روز قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ ترور شد، بگذرد.

او توضیح داد، «ما آماده گفت و گو با طالبان هستیم و با این جنبش تماس داریم (...) حتی پدرم با طالبان صحبت کرده‌ است. او در سال ۱۹۹۶ بدون سلاح و محافظ با رهبران جنبش در خارج از کابل رایزنی کرد و به آنها گفت: چه می‌خواهید؟ اجرای احکام شریعت و دین اسلام؟ ما هم مسلمان هستیم و ما نیز صلح می‌خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم».

وی افزود: «با این حال، جنبش می‌خواهد چیزهایی را با سلاح تحمیل کند که ما قبول نمی‌کنیم. اگر آنها صلح می‌خواهند، با ما صحبت کنند و با ما همکاری کنند، ما همه افغان هستیم و صلح برقرار خواهد شد».

احمد مسعود ادامه داد: «در دوران پدرم، طالبان نتوانست شمال را تصرف کند، سپس القاعده او را کشت (در ۹ سپتامبر ۲۰۱۱)، اما من تمایل و آمادگی دارم که از خون پدرم برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات کشور بگذرم… ما آمادگی داریم که از طریق مذاکرات سیاسی با طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهیم، اما آنچه قابل قبول نیست، تشکیل دولت تندرویی در افغانستان است که نه تنها برای کشور، بلکه برای منطقه و جهان به‌طور جدی تهدید خواهد بود».

مسعود با تأکید بر اهمیت تمرکز زدایی در افغانستان توضیح داد: «ما در حال حاضر با آنها صحبت می‌کنیم و امیدواریم راهی برای برون رفت و پایان هرگونه جنگی بیابیم. آنها می‌گویند با تروریسم بین‌المللی مخالف هستند، اما ما باید این را به صورت عملی ببینیم. ما امیدواریم و دعا می‌کنیم که آنها واقعاً این را بخواهند».

وی افزود: «ما نمی‌خواهیم بجنگیم، با این حال، اگر آنها وارد پنجشیر شوند، آماده مبارزه هستیم. درست است که آنها می‌توانند با صلح بدون سلاح وارد شوند، اما اگر آنها با اسلحه وارد شوند، ما آماده دفاع تا آخرین نفر هستیم، اما باید به صلح فرصتی داده شود، حتی اگر این صلح با طالبان باشد».

احمد مسعود نفوذ قابل توجهی در «دره پنجشیر» منطقه تاجیک‌نشین و صعب‌العبور در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی کابل دارد، منطقه ای که توسط طالبان در آن پیشروی نداشته و نتوانست آن را تصرف کند. گروه مقاومت احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، مدتی پیش در پنجشیر اعلام موجودیت کرد و مردم افغانستان را به مقاومت علیه طالبان فراخواند.

ت ت
کدخبر: 34546 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها