جولان قاتل خاموش در یونان+جزییات

دانشمندان یونانی می گویند شخصیت دادن به امواج گرما به عنوان «قاتل خاموش» می تواند آگاهی عمومی را برای جلوگیری از مشکلات ناشی تغییرات آب و هوایی افزایش دهد.

جولان قاتل خاموش در یونان+جزییات

به گزارش منیبان، روزنامه آبزرور نوشت دانشمندان تحت تاثیر گرمای بی سابقه هوا در تابستان امسال بر ضرورت نامگذاری و رتبه بندی امواج گرما تاکید دارند قبل از این که جنگل سوزی ها واقعیت بحران آب و هوایی را نشان دهد.

این اقدام پیشگیرانه سیاستمداران و جمعیت تحت تاثیر این بحران می توانند قبل از بروز آنچه که کارشناسان «قاتلان خاموش» نامیده اند آماده شوند.

از ژوئن گذشته دو موج شدید گرما یونان را در نوریده است که هر دو از نظر شدت و طول مدت استقرار آن بی سابقه بوده است و موج دوم گرما در این کشور تقریبا سه هفته پایدار بود.  افزایش جدید دمای هوا در هفته گذشته باعث شد که آتن پایتخت یونان بار دیگر قربانی آتش سوزی درون شهری شود.

یونان تنها کشوری نیست که در ماه های اخیر گرفتار آتش سوزی در جنگل ها بوده است. در شهر سیسیل ایتالیا دمای هوا به بالای ۴۸ درجه در روز ۱۱ آگوست رسید که گرم ترین دمای هوای ثبت شده در اروپا بوده است.

در هفته های گذشته آتش سوزی های هنگفت بخش های زیادی از اراضی را بلعیده است و خانه ها را تخریب و منجر به تخلیه گسترده شده است.

چهارسال پیش، هواشناسان یونانی توفان های زمستانی و دیگر پدیده های نامساعد آب و هوایی را نامگذاری کردند؛ به ویژه این که چنین توفان هایی زندگی مردم و اموال آنها را با چالش مواجه می کرد.

به طور کلی پیش بینی موج گرما از نظر تراکم و مدت آن آسان تر از توفان ها است. یونان جزو معدود کشورها در سطح جهان است که فردی را به عنوان رئیس ارشد افزایش گرما تعیین کرده است.

النی میریویلی معاون سابق شهردار یونان طرح نامگذاری و رتبه بندی امواج گرما را عامل موثر در مدیریت مقابله با گرمای شدید عنوان کرده است و گفت ایده ام امواج گرما به عنوان ماهیتی قابل مشاهده با نامگذاری و رتبه بندی آنها می توانند نقطه عطف جدیدی باشد و به مردم در آگاهی از خطرات کمک خواهد کرد.

ت ت
کدخبر: 34589 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها