آمریکا اصرار دارد تا این کار سریعا در افغانستان انجام شود!

روند خروج اتباع آمریکایی و برخی اتباع افغان از کابل که در طول دو دهه گذشته با اشغالگران آمریکایی همکاری داشته اند، همچنان ادامه دارد و با وجود تقلای آمریکا برای خروج سریع این افراد، فرودگاه کابل همچنان مملو از تعداد زیادی از کسانی است که منتظر ترک خاک افغانستان هستند.

آمریکا اصرار دارد تا این کار سریعا در افغانستان انجام شود!

به گزارش منیبان، آمریکا به دنبال آن است تا مترجم های محلی و دیگر اتباع افغان که همکاری نزدیک با نیروهای آمریکایی داشتند، به دلیل احتمال دسترسی این افراد به برخی اطلاعات، آنان را از افغانستان خارج سازد.

 

۱۳هزار نفر در فرودگاه کابل در انتظار تخلیه

شبکه خبری سی ان ان در این زمینه گزارش داد: حدود ۱۳ هزار نفر در فرودگاه کابل که اکثرا افغان هستند  در انتظار خروج  از این کشور به سر می برند.

 

آمریکا از پایگاه هوایی  رامشتاین آلمان برای انتقال افغان ها استفاده می کند

این رسانه تصویری آمریکایی ادامه داد: طی سه روز گذشته ۳۹ پرواز از آمریکا به پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برای انتقال اتباع افغان که از کابل به این محل آورده شدند، صورت گرفته است.

سی ان ان گزارش داد: آمریکا از کابل افغان ها را به این پایگاه منتقل و سپس آنها را از این مکان به آمریکا می برد، بنابر دستور پنتاگون دراین پایگاه هوایی نظامی متعلق به آمریکا شاهد حضور هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی «دلتا» آمریکا هستیم که درانتظار سوار کردن مسافران خود و راهی شدن به آمریکا هستند؛ هم اکنون حدود هفت هزار و ۸۰۰ افغان دراین پایگاه  به سر می برند.

گزارشگر این شبکه خبری درادامه گفت: اما طی این مدت دولت آمریکا اعلام کرده تنها یک پرواز نظامی با ۳۰۰ مسافر از این پایگاه راهی آمریکا شده است، یعنی ورودی اتباع افغان به این پایگاه هشت هزار نفر و خرجی تنها ۳۰۰ نفر.

 

آمریکا قصد دارد تا  اتباع افغان  در پایگاه ها هوایی خود در ایتالیا، اسپانیا و آلمان را دارد.

سی ان ان  افزود: وزارت خارجه آمریکا درباره این تاخیر و تعلل در انتقال افغان ها از این پایگاه به خاک آمریکا گفته است که سه پایگاه هوایی آمریکا واقع در خاک کشورهای آلمان، اسپانیا و ایتالیا گنجایش  ۱۵هزار تبعه افغان که از کابل خارج شوند را دارد.

 

 هیل: تخلیه ۳۷هزار نفر از کابل طی یکهفته گذشته

تارنمای خبری آمریکایی هیل (TheHill) نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: ارتش آمریکا می گوید طی یک هفته، ۳۷هزار نفر را از افغانستان خارج کرده که نیمی ازاین تعداد ظرف ۲۴ ساعت گذشته تخلیه شدند.

هیل درادامه نوشت: به گفته ژنرال«هنک تیلور» معاونت «عملیات مشترک منطقه ای » حدود ۱۶هزار نفر با ۲۸ پرواز نظامی و ۶۱ پرواز کشورهای غربی طی روزهای اخیر از فرودگاه کابل خارج شده اند؛ به تفکیک  ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر با پروازهای نظامی آمریکایی و پنج هزار و ۹۰۰ دیگر پروازهای غربی صورت گرفته.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گفتگوها با طالبان بر عملیات خروج نیروها در فرودگاه کابل متمرکز است؛ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری اظهار داشت طالبان موافقت کرده و متعهد شده است اجازه عبور و مرور ایمن را بدهد.

درهمین حال جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد واشنگتن از طریق کانال های سیاسی و امنیتی روزانه با طالبان در تماس است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز گذشته (دوشنبه) به وقت محلی در نشستی خبری در کاخ سفید افزود: همانطور که گفتم ما با طالبان تعامل داریم و درباره همه رخدادها در کابل با طالبان مشورت می کنیم.

سالیوان اظهار داشت با توجه به سرعت کنونی تخلیه افراد از افغانستان، رئیس جمهوری امیدوار است تا ۳۱ اوت نیازی به حضور بیشتر سربازان در افغانستان نباشد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز خوش بینی کرد کشورش همه آمریکایی هایی را که مایل به ترک افغانستان هستند، قبل از مهلت ۳۱ اوت (تاریخ خروج نیروهای آمریکایی) از افغانستان خارج کند.

این مقام کاخ سفید تصریح کرد آمریکا از روز ۱۴ ماه اوت حدود ۳۷ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام۲۴ مرداد وارد کابل شد و اشرف غنی از قدرت کناره گرفت.


ت ت
کدخبر: 34868 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها