پای عربستان به این بحران باز شد

در میان آتش تند اختلاف‌های رباط و الجزیره در پی آتش‌سوزی‌های اخیر در الجزایر که قطع روابط دیپلماتیک دو کشور را در پی داشت، عربستان سعودی هم وارد این بحران شد.

پای عربستان به این بحران باز شد

به گزارش منیبان، وزیر امور خارجه الجزایر سه‌شنبه گذشته با بیان اینکه مراکش در آتش سوزی‌های اخیر این کشور دست داشته است، اعلام کرد که روابط دیپلماتیک الجزیره با رباط از امروز قطع می‌شود.

 خبرگزاری عربستان سعودی (واس) گزارش کرد که شاهزاده فیصل بن فرحان  وزیر امور خارجه این کشور به صورت جداگانه با همتایان مغربی و الجزایری گفت و گوی تلفنی داشته است.

بر اساس این گزارش در مکالمه وزیر خارجه سعودی با طرف های الجزایری و مغربی درباره روابط دو جانبه و راههای توسعه آن به نحوی که به نفع مصالح دو کشور باشد و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی مورد توجه طرفین بحث و تبادل نظر شد.

این خبرگزاری به جزییات بیشتری از این مکالمه تلفنی اشاره نکرد اما ناظرین امور منطقه می گویند که این تماس بی ارتباط با قطع روابط میان الجزایر و مغرب نیست .

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی،  وزارت خارجه عربستان پیش از این از قطع روابط میان الجزایر و مغرب ابراز تاسف کرده است.

ریاض دو روز پیش در بیانیه‌ای از دو کشور الجزایر و مغرب خواسته بود برای یافتن راه‌حلی در خصوص مسائل مورد اختلاف گفت و گو و دیپلماسی را به نحوی که منجر به باز شدن صفحه جدیدی در روابط دو کشور شود، به نفع مردمان آنها باشد، امنیت و ثبات را در منطقه برقرار کرده و اقدام‌های مشترک عربی را افزایش دهد، در اولویت خود قرار دهند.

دیروز ( جمعه) هم سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در دو تماس تلفنی جداگانه با «رمطان العمامره» و «ناصر بوریطه» همتایان الجزایری و مغربی خود درباره بحران روابط الجزیره و رباط بر ضرورت تلاش دو کشور برای پیشبرد راه حل های سیاسی و گفت‌و گو با هدف حل و فصل مسائل دو کشور تاکید کرد. 

ریاست جمهوری الجزایر روز ۲۸ مرداد دو گروه تروریستی که از سوی مغرب و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند را به دست داشتن در آتش سوزی‌های اخیر این کشور متهم کرد.

در بیانیه ریاست جمهوری الجزایر آمده بود که پلیس ۲۲ نفر را به گمان دست داشتن در این آتش سوزی‌ها دستگیر کرده که مسئولیت اصلی این آتش سوزی ها برعهده دو گروه «رشاد» و «الماک» است.

مغرب و الجزایر دو کشور همسایه هستند که بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و نزدیکی فرهنگی زیادی با هم دارند، اما همواره روابط آنها نه تنها گرم نبوده بلکه گاهی پرتنش نیز شده و نوعی جنگ سرد میان دو کشور در جریان است. 

مغرب در سال ۱۹۵۶ و الجزایر در سال ۱۹۶۲ به استقلال دست یافتند، اما روابط دو کشور از آن زمان پیوسته پرتنش بوده است. در سال ۱۹۷۶ روابط دیپلماتیک آنها به مدت ۱۲ سال قطع شد و تا سال ۱۹۸۸ این روابط برقرار نشد.

 روابط رباط و الجزیره در سال‌های اخیر با تنش شدید در زمینه موضوع‌هایی اعم از امنیت مرزها، پرونده صحرا و اتهام‌های مقامات الجزایری مبنی بر استفاده رباط از نرم‌افزار جاسوسی صهیونیست ها موسوم به «پگاسوس» برای جاسوسی علیه مقامات آن کشور روبه رو بوده است.

وزارت خارجه الجزایر چندی پیش با محکوم کردن اقدام مقامات مغرب در استفاده از برنامه جاسوسی اسرائیلی علیه مسوولان این کشور، برنامه‌های جاسوسی تهیه شده توسط رژیم صهیونیستی را ویران کننده اعتماد بین کشورها دانسته بود.


ت ت
کدخبر: 35383 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها