انگلیس از این گزینه برای مهار طالبان استفاده می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس از جامعه جهانی خواست که برای کنترل و مهار رفتار طالبان باید همه گزینه ها از جمله تحریم را در نظر داشته باشد.

انگلیس از این گزینه برای مهار طالبان استفاده می‌کند!

به گزارش منیبان؛ "دومینیک راب" روز گذشته طی مطلبی در روزنامه دیلی تلگراف نوشت: در مواجهه با حمله انتحاری وحشیانه اخیر در فرودگاه کابل که در زمان نوشتن این مطلب جان ۱۸۵ نفر را گرفته از جمله سه تبعه انگلیس، نیروهای انگلیسی و پرسنل اداره امور خارجه و امور کشورهای مشترک المنافع و همچنین پرسنل وزارت کشور با شجاعت به فعالیت حیاتی شان ادامه می دهند. آنها بیش از ۱۵ هزار تبعه انگلیس، افغان هایی که برای ما کار می کردند و یا آسیب پذیر بودند و همچنین اتباع هم‌پیمانان ما را فقط ظرف دو هفته از افغانستان خارج کردند.

در ادامه این مطلب دومینیک راب آمده است: در حقیقت اقدامات برای خارج کردن افراد از افغانستان به ماه آوریل باز می گردد زمانیکه اداره امور خارجه و مشترک المنافع به اتباع انگلیسی توصیه کرد خاک افغانستان را ترک کنند. برآورد می کنیم که حدود ۵۰۰ نفر این کار را انجام دادند. در همان زمان، دولت لندن طرح ما را برای مترجمان و دیگر پرسنل افغان اجرایی کرد و بیش از ۱۹۰۰ نفر دیگر بین ماه اوریل و اوت  از این کشور خارج شدند.

در کل از ماه آوریل، ما به بیش از ۱۷ هزار نفر کمک کردیم که با امنیت به انگلیس برسند. همزمان با خروج نیروهای امریکایی و انگلیسی از افغانستان، ما به پذیرش باقی مانده‌ها ادامه خواهیم داد یا از طریق کشورهای ثالث یا از فرودگاه کابل.

وزیر خارجه انگلیس همچنین نوشت: فراتر از مسئله خروج افراد، ما با یک حقیقت جدید آشکار و بی پرده روبرو هستیم که نیازمند یک راهبرد جدید است. انگلیس در حال ایجاد یک ائتلاف جهانی با محوریت چهار اولویت کلیدی است.

اولا مانع از این شود که افغانستان به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل شود. حمله پنجشنبه گذشته در ورودی فرودگاه کابل باعث می شود تا تمرکز جدی تری بر این مسئله شود حتی برای گروه طالبان؛ حادثه ای که داعش از روی عمد آمریکا و شهروندان عادی افغان را همزمان هدف قرار داد.

 ثانیا ما باید از بروز یک فاجعه انسانی به دنبال تحولات افغنستان جلوگیری کنیم و از پناهجویان حمایت کنیم.  طالبان اگر به دنبال جلوگیری از بروز فاجعه قریب الوقوع و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است، به شدت به جامعه بین الملل نیاز دارد.

ثالثا اینکه ما باید ثبات منطقه ای را حفظ کنیم که به دلیل تهدیدات جدید تروریستی و موج پناهندگی ممکن است با از هم پاشیدگی مواجه شود.

چهارم اینکه ما باید طالبان و دیگر گروهها را به خاطر اقداماتشان از جمله مسائلی همچون حقوق بشر در جایگاه پاسخگویی قرار دهیم.

برای تقویت نفود و تاثیر اقدامات مان، حتی به یک ائتلاف گسترده تر نیازمندیم. بنابراین در حال همکاری با دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و بازیگران منطقه ای از جمله چین، هند، پاکستان، ترکیه، روسیه، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی هستیم تا کارایی یک گروه تماس بین المللی را در مورد آفغانستان را مورد آزمایش قرار دهیم.

دومینیک راب نوشت: ما با چالش‌های مشترکی از طرف یک افغانستان بی‌ثبات روبرو هستیم. هیچ کشوری نمی تواند و نمی‌خواهد به تنهایی مسئولیت و بار مالی، چالش ناشی از تولید مواد مخدر و یا تهدیدات تروریستی را قبول کند.

همچنین ما باید در مورد گروه طالبان تیزبین و باز چشمانی باز اوضاع را رصد کنیم و رویکردمان همراه با واقعیت باشد.

جامعه جهانی باید برای تاثیر گذاشتن بر رفتار طالبان، با یکدیگر همکاری داشته باشد و از تمامی اهرم و ابزارهای در دسترس استفاده کند که شامل اتخاذ رویکردی سختگیرانه در قبال مسئله ارائه کمک، دسترسی به سیستم مالی بین المللی و حتی گستره کاملی از تحریم ها می شوند.

ما آماده همکاری با شرکای مان در کمیته تحریم سازمان با ریاست کشور هند و همچنین از طریق رژیم تحریمی مرتبط با حقوق بشر خودمان هستیم.

این اهرم ها در راستای اولویت های راهبردی ما هستند و به انتخاب‌های طالبان در یکسری مسائل کلیدی از جمله ایجاد مسیر امن برای خروج افراد، مقابله با تهدیدات تروریستی و ایجاد فضایی مجاز برای فعالیت سازمان های بشردوستانه بستگی دارد.

ما باید با حقیقت جدید در افغانستان روبرو شویم و کشورها را برای اجرا یک طرح جدید در این راستا در کنار هم قرار دهیم. ما همچنین باید اعمال "تاثیر حداکثری تعدیل‌کننده‌ای" را بر طالبان در روزها و هفته های آتی در دستور کار قرار دهیم.


ت ت
کدخبر: 35580 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها