آغاز رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز افغانستان+جزییات

سازمان پیمان امنیت جمعی (سستو) روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش و مجموعه عملیات نظامی را در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان انجام می دهد تا توان رزمی کشورهای عضو را برای مقابله با حملات تروریستی احتمالی ناشی از تحولات داخلی افغانستان بسنجد.

آغاز رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز افغانستان+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری «خاور» تاجیکستان، سازمان پیمان امنیت جمعی از برگزاری رشته برنامه های رزمایش نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان خبر داد که به زودی در منطقه مرزی تاجیکستان با افغانستان برگزار می شود.  پاییز سال جاری این رشته رزمایش ها با حضور چندین هزار سرباز در قرقیزستان و تاجیکستان انجام خواهد شد. 

«ولادیمیر زینتدینوف» دبیر مطبوعاتی سازمان پیمان امنیت جمعی امروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «این رشته عملیات نظامی برنامه ریزی شده می باشند و قرار است چندین هزار سرباز در یک مقیاس گسترده در این رزمایش شرکت کنند.» 

 دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی مرکزی روسیه هفته گذشته در این رابطه اعلام کرد: رزمایش سه جانبه با شرکت نظامیان تاجیک، روسیه و ازبکستان از ۵ تا ۱۰ ماه اوت (از ۱۴ تا ۱۹ مرداد ماه) در تاجیکستان برگزار خواهد شد.

حوزه نظامی مرکزی روسیه اعلام کرد که در رزمایش سه جانبه با شرکت نیروهای روسیه، ازبکستان و تاجیکستان، یکهزار نظامی روس شرکت می کنند.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به تازگی در دیدار با «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان اعلام کرد که روسیه تسلیحات به صورت رایگان دراختیار تاجیکستان قرار می دهد و به این کشور برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از تنش های جاری در خاک افغانستان کمک می کند.

به گزارش ایرنا، شایگو گفت: وضعیت منطقه آسیای مرکزی و جنوب آسیا نیازمند توجه خاص است و روسیه شروع به اتخاذ تدابیر در این مورد کرده است. 

 وی افزود: همکاری برای مقابله و خنثی کردن تهدیدها از کشور همسایه (افغانستان) برای تاجیکستان در درجه اول اهمیت قرار دارد. 

وزیر دفاع روسیه گفت: خروج شتاب زده نیروهای خارجی از افغانستان، باعث وخامت اوضاع این کشور و افزایش تحرکات تروریست ها شده است. 

 شایگو در این رابطه به برگزاری رزمایش های دوجانبه و نیز در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان پاسخی برای این تهدیدها و آمادگی رزمی برای مقابله با آن اشاره و خاطرنشان کرد که مسکو بطور رایگان سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار ارتش تاجیکستان قرار می دهد. 

پیش تر از سوی این سازمان اعلام شده بود که نیروهای واکنش سریع جمعی،  رزمایش «روبژ ۲۰۲۱» را از تاریخ ۷ سپتامبر در قرقیزستان آغاز خواهند کرد. 

براساس این گزارش، یک سلسله عملیات «جستجو، پلکانی، تعامل» نیز در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و افغانستان برگزار خواهد شد و همچنین در ماه اکتبر عملیات تاکتیکی «کوبالت ۲۰۲۱» در تاجیکستان انجام خواهد شد. 

عملیات نظامی سه جانبه روسیه، تاجیکستان و ازبکستان با عنوان  «گرانیتسا-۲۰۲۱» در «هارب میدون» واقع در ۲۰ کیلومتری مرز تاجیکستان و افغانستان در ماه اوت با شرکت نیروهای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار شد و به پایان رسید. 

یک مقام نظامی روس هفته گذشته از شرکت یکهزار نیروی روسیه در آن رزمایش پیمان امنیت جمعی خبر داده بود و گفت: رزمایش «گرانیتسا-۲۰۲۱» در سه مرحله برگزار شد که شامل عملیات مشترک نیروهای روسیه، ازبکستان و تاجیکستان برای نابودی گروه های تروریستی، نابودی تروریست های نفوذ کرده به خاک تاجیکستان و تمرین برای محافظت و دفاع از مرز تاجیکستان می شد. 

براساس این گزارش، روسیه پنجشنبه دو هفته گذشته شکاری های سوخو-۲۵ را برای شرکت در این رزمایش به تاجیکستان اعزام کرد. 

سازمان پیمان  امنیت جمعی » گروهی امنیتی منطقه ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد. 

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.


ت ت
کدخبر: 35713 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها