این کشور پل میان طالبان و غرب است!

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز امروز در گزارشی از قطر، به نقش این کشور در تحولات افغانستان اشاره کرد وآن را پلی میان طالبان و غرب معرفی کرد.

این کشور پل میان طالبان و غرب است!

به گزارش منیبان؛ گزارشگر این روزنامه نوشت که دوحه پس از سه سال تحریم تجاری و مسافرتی توسط همسایگانش، نقش برجسته‌ای را در عرصه جهانی ایفا می‌کند. اکنون کشورهای غربی برای مهار پیامدهای تصرف افغانستان به دست طالبان، به این کشور ثروتمند روی آورده‌اند که روابطی دیرینه با این گروه اسلامگرا دارد.

فایننشیال تایمز نوشت که قطر ده‌ها سال است که با اسلام‌گرایان منطقه در ارتباط بوده و به دنبال نقش‌آفرینی و میانجیگری است. نقش تسهیل‌کننده قطر در مذاکرات میان آمریکا و طالبان، این کشور را قادر ساخته تا نقشی بزرگتر در ژئوپلیتیک منطقه ایفا کند.

پایگاه نظامی منطقه‌ای آمریکا در قطر به گرانیگاه خروج واپسین دم آمریکا تبدیل شده و این کشور خلیج فارس محل گردآوری دهها هزار مهاجر افغان بوده است.

سفارتخانه‌های قدرت‌های غربی در افغانستان از کابل به دوحه منتقل شده‌اند که یکی از دلایل آن تسهیل ارتباط با طالبان بوده است. قطر که قبل از خروج آمریکا میان طرفین افغان میانجی‌گری می‌کرد، هدایت‌کننده مذاکرات چندجانبه با طالبان در مورد فعالیت‌های آتی فرودگاه کابل پس از خروج آمریکا است.

ارتباط قطری‌ها با طالبان، اخوان المسلمین و تهران معمولاً باعث خشم برخی از همسایگانش شده است. در سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی و متحدان عرب آن تحریم تجاری و مسافرتی علیه این کشور را آغاز کردند که تردیدهای اولیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا نسبت به دوحه که یکی از مهمترین شرکای استراتژیک واشنگتن است، این تدابیر را تقویت کرد.

دوحه به دلیل توان مالی زیاد و بازسازی مسیرهای تجاری از طریق کشورهایی مانند ترکیه و ایران که رقبای اصلی عربستان سعودی به شمار می‌روند، توانست تحریم را شکست دهد.

این پایان تحریم نمودی از کاهش فراگیر تنش‌ها در خاورمیانه است که انتخاب جو بایدن و لطمات ناشی از کووید از دلایل آن به شمار می‌رود. عربستان سعودی و ایران نیز در ماه‌های اخیر مشغول مذاکره بوده‌اند.

یکی از واضح‌ترین نمادهای نقش‌آفرینی قطر، تسهیل خروج بیش از ۴۳ هزار نفر از افغانستان بوده است. سفیر قطر شخصاً پناهجویان را در گذر از ایست‌های بازرسی طالبان همراهی و از نفوذ کشورش برای کمک به هزاران نیازمند استفاده می‌کرد.

با افزایش غرور ملی قطری‌ها، پایان تحریم همسایگان، نزدیک شدن به روزهای پایانی کرونا و آغاز جام جهانی فوتبال، روحیه مردم نیز بهبود یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد وابسته به هیدروکربن قطر نیز رکود اقتصادی سال گذشته میلادی را پشت سر گذارد چرا که تقاضای گاز طبیعی رشد کرده و محدودیت‌های کرونایی به پایان می‌رسد.


ت ت
کدخبر: 36692 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها