در فلسطین اشغالی؛

اختلاف‌ها برای ارایه فهرست واحد انتخابات شدیدتر شد+جزییات

انتخابات ریاستی و قانونگذاری فلسطین در حالی قرار است که اول خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود که اختلافات برای معرفی فهرست واحد میان رهبران فتح به ویژه «محمود عباس» (ابومازن) و «ناصر القدوه» عضو کمیته مرکزی این جنبش بالا گرفته است.

اختلاف‌ها برای ارایه فهرست واحد انتخابات شدیدتر شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ اختلافات در فتح که اداره بخشی از سرزمین های فلسطین را بر عهده دارد هر روز وارد مرحله جدیدی می شود و رهبران این جنبش بر سر معرفی نامزدها و ارائه فهرست مورد توافق در انتخابات پیش رو دچار چند دستگی شده اند.

چند دستگی و اختلافات در فتح آن قدر بالا گرفته است که حتی نشست هفته گذشته کمیته مرکزی این جنبش در «رام الله» که با هدف دستیابی به راه حل  پایان اختلافات و ایجاد اجماع میان محمود عباس و ناصر القدوه برگزار شد نیز در عمل با شکست به پایان رسید و نتوانست منجر به توافق و اجماع نظر میان رهبران این جنبش شود.

در همین حال خبرها از سرزمین های اشغالی حاکی است که دو رهبر اصلی جریان فتح (محمود عباس و ناصر القدوه) بر سر معرفی فهرست واحد انتخاباتی که مورد اجماع اعضای جنبش باشد با یکدیگر اختلاف نظر شدید دارند موضوعی که می تواند تهدیدی جدی برای جایگاه فتح در انتخابات ریاستی و قانون گذاری فلسطین باشد.

بر پایه اعلام منابع فلسطینی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و ناصر القدوه عضو کمیته مرکزی فتح و خواهر زاده یاسر عرفات که تا پیش از این موضع واحدی در تشکیلات خودگردان داشتند هر یک اکنون در تلاش برای ارائه فهرست جداگانه برای انتخابات آینده هستند.

منابع آگاه نیز در گفت ‌و گو با «العربی الجدید» با اعلام اختلاف نظر شدید میان رهبران فتح صحت برخی خبرها مبنی بر دستیابی محمود عباس (ابومازن) و القدوه به توافق بر سر ارایه فهرست واحد در انتخابات را تکذیب کردند.

این منابع افزودند که ابومازن شامگاه جمعه در دفتر رئیس تشکیلات خودگران و در حضور «جبریل الرجوب»، دبیرکل کمیته مرکزی فتح، «حسین الشیخ»، دیگر عضو این کمیته و «ماجد فرج»، رئیس دستگاه اطلاعاتی با ناصر القدوه دیدار کرد اما این دیدار هیچ نتیجه یا توافقی میان القدوه و عباس در پی نداشت.

به گفته این منابع، القدوه پس از آنکه از تلاش‌های اصلاحی در درون فتح مایوس شد، به برنامه‌ خود در رایزنی برای کسب حمایت و ارائه فهرستی مستقل برای شرکت در انتخابات قانون‌گذاری ادامه خواهد داد؛ برنامه‌ای که یا با مخالفت خاموش یا تهدید مستقیم رو به رو خواهد شد.

القدوه پیشتر در سخنانی از «مروان البرغوثی»، عضو برجسته فتح که در زندان اسرائیل به سر می‌برد، خواسته بود تا موضع و تصمیم خود درباره انتخابات آینده را مشخص کند، وی همچنین از اعلام حمایت خود از البرغوثی در صورت نامزدی برای ریاست تشکیلات خودگردان خبر داده بود.

القدوه در ادامه گفت که نظام سیاسی فلسطین دیگر قابل اصلاح نیست و باید تغییر کند.

وی تاکید کرد: «من از اصطلاح راه حل دو دولت متنفرم. هدف اصلی استقلال ملی است و ما با راه حل دو کشور یا بدون آن، از استقلال طلبی دست نخواهیم کشید».

ائتلاف القدوه و البرغوثی

به گزارش پایگاه خبری «میدل ایست نیوز»، حضور نیافتن ناصر القدوه در کمیته مرکزی فتح پس آن روی داد که وی خواهان پیوستن به ائتلاف تحت رهبری «مروان البرغوثی»، از اعضای برجسته و دربندِ فتح در زندان رژیم صهیونیستی برای معرفی فهرستی مستقل به منظور رقابت در انتخابات قانون‌گذاری است که فرماندهان نظامی دوران «یاسر عرفات» در آن حضور دارند؛ افرادی که با روی کار آمدن ابومازن مورد بی‌مهری قرار گرفتند و به حاشیه رانده شدند.

در همین پیوند، یکی از اعضای بلندپایه فتح  گفت: القدوه پیش از نشست کمیته مرکزی، تماس‌هایی از طرف رهبران مهم فتح برای معرفی فهرستی مستقل به ریاست خود وی به منظور حضور در انتخابات قانون‌گذاری دریافت کرده است که در این فهرست، «نبیل عمرو، قدوره فارس، حاتم عبدالقادر، حسام خضر» و دیگر رهبران پیشین این جنبش حضور دارند که در دوران ابومازن کنار گذاشته‌ شدند.

وی افزود: این فهرست در تلاش برای تشکیل جبهه‌ای است تا مانع از سیطره ابومازن بر نهادهای سیاسی نظیر مجلس قانون‌گذاری، شورای ملی و مرکزی و کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش شود.

وی اظهار داشت: این فهرست در ادامه با پیوستن مروان البرغوثی به عنوان نامزد انتخابات ریاستی به فعالیت خود ادامه خواهد داد که البته حضور البرغوثی مشروط به این است که ابومازن به شروطی که وی در نشست اخیر خود با حسین الشیخ داشته، پاسخ ندهد، از جمله این شروط، معرفی فهرستی ۲۰ نفره با انتخاب البرغوثی برای حضور در انتخابات قانون‌گذاری و دادن حق وتو به وی برای پذیرش یا رد نامزدهای کمیته مرکزی به عنوان نامزدهای جنبش فتح در انتخابات است.

سناریو تعویق انتخابات

از سوی دیگر یکی از اهداف محمود عباس در دعوت به برگزاری انتخابات به مساله انتقال آرام یکی از رهبران کمیته مرکزی از جمله «جبریل الرجوب» به ریاست تشکیلات است به ویژه که وی وعده‌هایی از حماس برای عدم رقابت در انتخابات ریاستی دریافت کرده است، همچنین کسب اکثریت آرا در شورای قانون‌گذاری به فتح برتری خودکاری در نهادهای سازمان آزادی‌بخش می دهد اما بروز اختلافات به شکل کنونی، محمود عباس را در برابر گزینه‌های دشواری از جمله تعویق انتخابات تا زمان سامان دادن به وضعیت داخلی فتح قرار می دهد.

در همین راستا، «خالد صادق»، سردبیر روزنامه استقلال به عربی پست گفت: دنبال‌کنندگان اختلافات داخلی فتح می دانند که گزینه‌های مطرح پیش روی ابومازن بسیار محدود و پر هزینه است، تن دادن به شروط مخالفانی نظیر البرغوثی، القدوة و دحلان به معنای تغییرهای بنیادی در برنامه‌هایی است که برای مرحله پس از ابومازن آماده شده است و تنها به پایین آمدن ابومازن از کرسی ریاست تشکیلات محدود نخواهد شد بلکه احتمال دارد بقای فتح به عنوان قدرت مرکزی و تاثیرگذار در شورای قانون‌گذاری و سازمان آزادی‌بخش را هم تحت الشعاع قرار دهد.

وی اظهار کرد: از جمله سناریوهای قوی کنونی، صدور فرمانی از سوی ابومازن برای تعویق انتخابات یا لغو موقتی آن تا زمان سر و سامان دادن به وضعیت داخلی فتح یا برگزاری کنفرانس هشتم فتح برای نشان دادن اهمیت و وحدت این گروه و سپس برگزاری انتخابات است تا از هر گونه وضعیت پیش‌بینی نشده در انتخابات آتی که می‌تواند منجر به شکست فتح در آن شود، جلوگیری شود.

بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.  

پس از ۱۵ سال، این نخستین بار است که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر می‌کند  که مورد استقبال جنبش «حماس» نیز قرار گرفته است.

ت ت
کدخبر: 3763 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها