دبیرکل ناتو:

چندصدایی در اروپا ناتو را نگران کرد!

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که شاهد چند صدایی در اروپا هستیم.

چندصدایی در اروپا ناتو را نگران کرد!

به گزارش منیبان؛ استولتنبرگ در مصاحبه ای که روزنامه نیویورک تایمز با وی در مقر ناتو انجام داد، انتقادها درمورد مشورت نشدن با متحدان اروپایی قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را که از سوی منتقدان به عنوان «اشتباه بزرگ تاریخی» مورد انتقاد قرار گرفته است، رد کرد.

استولتنبرگ گفت که ناتو از ماه آوریل (فروردین) موافقت خود با خروج از افغانستان را نشان داد.

وی افزود: شاهد صداهای متفاوتی در اروپا هستید، برخی درمورد نبود مشورت سخن می گویند، اما من در آن جلسات حضور داشتم. البته که آمریکا با متحدان اروپایی مشورت کرد، اما در پایان روز، هر کشور باید تصمیم خود در مورد نیروهای مستقر را اتخاذ کند.  

وی تاکید کرد که به محض اینکه آمریکا تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، برای متحدان دیگر سخت بود که بدون آمریکا ادامه دهند. این گزینه ای منطقی نبود.

فوریه ۲۰۲۰، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا توافقی دو جانبه با طالبان در دوحه قطر منعقد کرد که به موجب آن، واشنگتن متعهد می شد نظامیانش را تا ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت) از افغانستان خارج کند.

این توافق، طالبان را مجاب کرد در جهت بازداشتن گروه هایی چون القاعده از تهدید امنیت آمریکا و متحدانش گام بردارد.

منابع مطلع گفتند که استولتنبرگ خواستار خروج مشروط آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان بود، تا بدین نحو طالبان متعهد به یافتن یک راهکار سیاسی از طریق مذاکره با همه گروه های مربوطه شود.

دبیرکل ناتو این مساله را تائید نکرد، اما گفت که هیچ اعتراضی از طرف متحدان در ارتباط با طرح خروج جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از افغانستان در ماه آوریل شنیده نشد.

وی افزود: مشکل این بود که طالبان نمی خواست مذاکره کند، اگر دولت کابل بخشی از آن مذاکره بود. همه ما می دانستیم که این یک تصمیم سخت بود و با دوراهی دشواری روبه رو بودیم.

دبیرکل ناتو ادامه داد: گزینه های آن زمان، تهدید به خروج و خطر بازگشت طالبان یا ماندن و جنگ و تلفات بیشتر بود. شاید سرعتی که طالبان دولت افغانستان را سرنگون کرد، پیش بینی نشده بود، اما همگان از خطرات عقب نشینی آگاه بودند.

وی از تصمیم بایدن برای خروج شتابزده از افغانستان و تخلیه آشفته نیروها از کابل بدنبال کنترل طالبان بر این شهر دفاع کرد و گفت که تقصیر وخامت اوضاع در افغانستان بر گردن دولت کابل است.

وی افزود: آنچه ما دیدیم فروپاشی رهبری سیاسی و نظامی بود که به فروپاشی همه استحکامات دفاعی در برابر طالبان دامن زد.

استولتنبرگ با ادعای اینکه از مشاهده بازگشت طالبان به شدت ناراحت شده است، یادآور شد که تجزیه و تحلیل های بعدی این مساله را بررسی می کند که خروج نیروهای آمریکا و ناتو تا چه حد سقوط دولت کابل را رقم زده است.

وی افزود: تمرکز من این است که که چطور می توان دستاوردهای مبارزه با تروریسم را حفظ و چطور مردم را از افغانستان خارج کرد.

استولتنبرگ درمورد اشارات اخیر به تشکیل ارتش مجزای اتحادیه اروپا گفت که این کار فقط باعث تضعیف ائتلاف ترانس آتلانتیک می شود. وی افزود: برای متحدان اروپایی، اینکه به پارلمان ها مراجعه و درخواست پول و نظامیان بیشتر برای اعزام به افغانستان در ماموریتی برای محافظت از آمریکا کنند، دشوار بود پس از آنکه واشنگتن تصمیم گرفت این کشور را ترک کند.

عقب نشینی از افغانستان شاید به درخواست های قبلی برخی رهبران اروپایی از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه فوریتی تازه دهد که این بلوک را برای در پیش گرفتن یک سیاست امنیتی با وابستگی کمتر به آمریکا تحت فشار قرار داده اند.

به همین منظور، وزرای دفاع اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشستی غیررسمی در اسلوونی، بر ضرورت تشکیل یک نیروی واکنش سریع که بتواند مستقل از ارتش آمریکا عمل کند، تاکید کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست گفت: واضح است که نیاز به دفاع بیشتر اروپایی تا به اندازه امروز و پس از وقایع افغانستان، واضح و مبرهن نبوده است.

تییری برتون کمیسر امور بازار داخلی و سیاست صنعتی اتحادیه اروپا نیز گفت: سیاست دفاعی اروپا تنها در صورتی معتبر است که بتوانیم عملیات های نظامی پیچیده ای را در خارج از مرزهایمان آغاز کنیم.

تام توگندهات رئیس محافظه کار کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نیز گفت: خروج از افغانستان باعث شد سیاستگذاران در مورد نحوه برخورد ما با دوستان، کسانی که اهمیت دارند و نحوه دفاع ما از منافع مان بیندیشند.

با این حال، دبیرکل ناتو تاکید کرد هر اقدامی که رابطه بین اروپا و آمریکای شمالی را تضعیف کند، نه تنها ناتو را تضعیف می کند، بلکه دچار تفرقه در اروپا نیز می شود.

وی با توجه به مشارکت ۲۰ ساله ناتو و آمریکا در افغانستان، گفت که شکست مداخله غربی باید این مساله را به همه ما یادآوری کند که استفاده از نیروی نظامی و رفتن به کشوری دیگر تا چه حد جدی است و این نتیجه را گرفت که آغاز یک عملیات نظامی آسانتر از پایان دادن به آن است.

ت ت
کدخبر: 37776 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها