چین می‌خواهد این اتفاق در افغانستان بیفتد

مقامات پکن می گویند هیچ کشوری به اندازه چین مخالف جنگ و درگیری دوباره در افغانستان نیست، آنها همچنین می گویند «احیای صلح و ثبات و پیشرفت در افغانستان» تنها چیزی است که برای این کشور می خواهند؛ مواضعی که نشان می دهد پکن خواستار برچیده شدن جنگ در کابل است.

چین می‌خواهد این اتفاق در افغانستان بیفتد

به گزارش منیبان؛ چین همچنین به عنوان یکی از همسایگان افغانستان، نه تنها از دولت موقت این کشور حمایت کرده بلکه قول داده است به صورت فوری نیز کمک ۳۰ میلیون دلاری در اختیار این کشور قرار دهد؛ موضوعی که بیانگر سیاست مسالمت جویانه پکن برای تعامل با این کشور همسایه و جنگ زده است.

حمایت پکن از دولت موقت افغانستان

چین تشکیل دولت موقت و اعلام اسامی برخی مقامات این دولت از سوی طالبان را اقدامی مهم می داند چرا که بر آن است این اقدام به سه هفته ناآرامی در وضعیتی که دولتی در افغانستان وجود نداشت، خاتمه داده و برای احیای نظم داخلی آن کشور و آغاز بازسازی ها ضروری است.

مقامات چین می گویند به عنوان کشوری مسئولیت پذیر و همسایه افغانستان در مساله کابل موضع یکنواخت و روشنی دارند، پکن به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد، در امور داخلی آن کشور دخالت نمی کند و از مردم افغانستان حمایت می کند تا به طور مستقل یک مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی خود انتخاب کند.

با این حال چین امیدوار است دولت موقت، نظرات قومیت ها و گروه های سیاسی مختلف را بشنود و به انتظارات مردم افغانستان و جامعه جهانی پاسخ مثبت دهد.

 

تاکید چین بر رد جنبش اسلامی ترکستان شرقی از سوی طالبان

مساله تروریسم و فعالیت گروه های تروریستی ضد چین مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان همواره یکی از دغدغه های پکن در ارتباط با افغانستان بوده است به طوری که «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اظهار امیدواری کرد طالبان افغانستان بطور کامل خود را از سازمان های تروریستی همچون «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» جدا و با اتخاذ اقداماتی مؤثر با این سازمان ها مقابله و مبارزه کند تا بدنبال آن، افغانستان دیگر به محل پرورش و پناهگاه و منبع نیروهای تروریستی تبدیل نشود.

در همین راستا سخنگوی طالبان در دوحه نیز در یک مصاحبه گفته بود تاکنون، تعداد بسیار زیادی از نیروهای «جنبش اسلامی ترکستان شرقی»، افغانستان را ترک کرده اند و سایر سازمان ها هم دیگر نمی توانند در افغانستان بمانند، چرا که طالبان به این سازمان ها اجازه داشتن امکانات و پرورش و نهادهای جلب سرمایه و نیرو در این کشور را نخواهد داد.

چین معتقد است جنبش ترکستان شرقی که توسط سازمان ملل به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده، تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی و تمامیت ارضی چین و از عوامل عمده تاثیرگذار در امنیت و ثبات منطقه است و ریشه کن کردن کامل آن، مسئولیت مشترک جامعه جهانی از جمله افغانستان به شمار می آید.

به هر حال پکن تا کنون چندین بار نگرانی جدی خود را در رابطه با جنبش اسلامی ترکستان شرقی به طالبان افغانستان اعلام کرده و طالبان افغانستان نیز به این مساله اهمیت داده است و در این زمینه تعهداتی رسمی دارد.

 

کمک ۳۱ میلیون دلاری چین به افغانستان

در راستای حمایت های دولت پکن از دولت موقت افغانستان، چین تصمیم گرفته کمک های بشردوستانه اضطراری به ارزش ۲۰۰ میلیون یوان (۳۱ میلیون دلار) را در اختیار افغانستان قرار دهد؛ این کمک های بشردوستانه به کشور جنگ زده افغانستان شامل مواد غذایی، تجهیزات زمستانی، واکسن و دارو خواهد بود.

بر این اساس، چین ۳ میلیون دُز واکسن کرونا به افغانستان هدیه خواهد کرد و آماده اهدای تجهیزات هر چه بیشتر ضد همه گیری و تجهیزات اضطراری به این کشور است؛ از طرف دیگر پکن برای بررسی امکان از سرگیری حمل و نقل بار بین چین و افغانستان نیز اعلام آمادگی کرده است.

واضح است که چین به عنوان دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان و یکی از همسایه های مهم افغانستان به طور قطع تمایلی به ادامه هرج و مرج و ناارامی در کابل ندارد و در همین راستا قدرت دیپلماسی خود را برای استقرار دولت موقت طالبان بکار خواهد گرفت؛ موضوعی که با سیاست های اقتصادی و همچنین سیاسی پکن هماهنگ است.


ت ت
کدخبر: 37900 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها