روسیه خواسته جدید خود را مطرح کرد!

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، خواستار آغاز مذاکرات برای منع استقرار تسلیحات در فضا و نظامی شدن فضا شد.

روسیه خواسته جدید خود را مطرح کرد!

به گزارش منیبان؛ ریابکوف روز دوشنبه در همایشی فضایی بین المللی به نام «گاگارینسکی کنفرانس» در مسکو گفت: روسیه خواهان آغاز مذاکرات برای ایجاد ساز و کاری برای منع استقرار تسلیحات و فضا و هرگونه رقابت تسلیحاتی فضایی است.

 معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: هدف مهم جهانی، جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا است. 

وی افزود: ما دعوت به مذاکره برای تنظیم ساز و کار بین المللی و ابزار متعهد کننده برای منع استقرار هر گونه تسلیحات در فضا و بکارگیری زور و تهدید دستگاه های فضایی هستیم. برای این منظور زمینه خوبی وجود دارد و پیش نویس قراردادی از سوی روسیه و آمریکا برای بررسی به کنفرانس خلع سلاح در ژنو ارائه شده است. 

مساله استقرار تسلیحات فضایی از مسائل اصلی مورد اختلاف روسیه و آمریکا است و مسکو بارها به واشنگتن در مورد نظامی سازی فضا و پیامدهای چنین اقدامی هشدار داده و خواستار مذاکره برای رفع این اختلاف شده است.

آمریکا نیز بطور متقابل روسیه را به طراحی و ساخت سلاح های پیشرفته برای حمله به اهداف فضایی بویژه ماهواره های نظامی متهم کرده است. 

 چندی پیش وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری آمادگی مسکو برای مذاکره با واشنگتن درباره مسائل مرتبط با فعالیت‌های فضایی، اعلام کرد ماموریت نیروهای مسلح روسیه در فضا صرفا دفاعی است درحالی که واشنگتن تلاش می کند فضا را به حوزه ای برای عملیات رزمی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه به دنبال انتشار راهبرد فضای دفاعی آمریکا بیانیه ای منتشر و در آن خاطرنشان کرد: ما لغو نگرانی های دوجانبه در چارچوب مذاکرات جامع معنا دار بین روسیه و آمریکا را درباره طیف وسیعی از مسائل مربوط به امنیت فعالیت های فضایی امکان پذیر می دانیم.

این وزارتخانه افزود: ما آمادگی خود را برای مذاکره درباره مشکلات مربوط به فعالیت های فضایی بین نمایندگان سازمان ها و آژاسن های مربوطه در هر دو کشور اعلام می کنیم.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه گفته شد: گزارش جدید راهبرد جدید دفاعی آمریکا سیاست تهاجمی واشنگتن را در فضا نشان داد. این راهبرد اهداف نهایی حفظ سلطه نظامی ایالات متحده در فضا را ترسیم می کند. بنابراین، فعالیت های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بر استفاده نظامی از پتانسیل فضا متمرکز خواهد بود.

به نوشته تاس، وزارت امور خارجه روسیه همچنین توجهات را به این حقیقت جلب کرد که طرف آمریکایی فضا را زمینه ای برای فعالیت های رزمی قلمداد می کند.

در بیانیه این وزارتخانه اشاره شده است که در گزارش راهبرد فضایی آمریکا عنوان شده نیروهای نظامی از استفاده از فضا توسط آمریکا و متحدان آن حمایت می کنند. استفاده این کشورها از فضا فقط برای اهداف دفاعی و بازداندگی و دفاعی نیست بلکه یکی از اهداف آن، حمله به دشمن در استفاده های خصومت آمیز از فضا است.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: همکاری آمریکا با متحدان و شرکایش در فضا محور توجهات جدی بوده است اما واشنگتن فقط برای آنها نقشی کمکی در اجرای طرح های فضایی نظامی اش دارد. انتظار می رود متحدان و شرکای آمریکا فقط کمک های مالی، فناوری و نیروی انسانی ارائه دهند.


ت ت
کدخبر: 38207 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها