آماده همکاری جدید با ایران هستیم+ جزییات

سوبرامانیام معاون وزیر بازرگانی هند در دیدار با علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، آمادگی هند برای بررسی هرچه سریع‌تر راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و فناوری میان ایران و هند را اعلام کرد.

آماده همکاری جدید با ایران هستیم+ جزییات

به گزارش منیبان؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند طی ملاقات با آقای «سوبرامانیام»؛ قائم مقام وزیر بازرگانی هند در خصوص مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت وگو کرد. 

در این دیدار، مقام بلندپایه وزارت بازرگانی هند پیشینه هزاران ساله تعاملات فرهنگی و تمدنی ایران و هند را از مولفه‌های نزدیکی و برادری دو ملت دانست. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه هند برای توسعه روابط با ایران کاملا جدی و آماده است، از بررسی همه فرصت‌های همکاری و شناسایی ظرفیت‌های ارتقای سطح مناسبات فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری میان دو کشور برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور استقبال کرد. 

چگنی نیز در این دیدار ضمن اشاره به روند تجارت میان دو کشور، برخی زمینه‌های مزیت دار برای همکاری میان دو کشور نظیر تامین نهاده‌ها و تبادل محصولات کشاورزی و غذایی، تامین اقلام دارویی و مواد اولیه آن، همکاری در دیگر صنایع، تعامل در زمینه فناوری و تولیدات دانش محور را برشمرد. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه دو اقتصاد ایران و هند مکمل، و نه رقیب یکدیگر هستند، عنوان داشت که در صورت استفاده از همه ظرفیت ها، امکان جهش مناسبات تجاری تا چندین برابر وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با آغاز فعالیت دولت جدید در ایران و نیز حمایت و پیگیری مقام‌های وزارت بازرگانی و دیگر مسئولان در دولت هند، بتوانیم زمینه تحقق این هدف را فراهم کنیم. 

تجارت میان هند و ایران 

به گزارش ایرنا، ارزش تجارت دو جانبه هند و ایران در سال مالی ۱۹-۲۰۱۸ حدود ۱۷.۳ میلیارد دلار بود که این حجم در مقایسه با سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ یک رشد ۲۳.۸ درصدی را از خود نشان می‌دهد. در سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ ارزش تجارت دو جانبه ایران و هند ۱۳.۷۶ میلیارد دلار بوده است. 

در سال ۱۹- ۲۰۱۸، ارزش صادرات هند به ایران با رشد ۳۲.۳ درصدی به ۳.۵ میلیارد دلار رسید. در همین دوره، ارزش واردات هند از ایران با ۲۱.۸ درصد افزایش به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسیده است. 

عمده صادرات هند به ایران شامل برنج، چای، آهن، مواد شیمیایی، حشره کش‌ها، پارچه، الیاف، ماشین آلات برقی و قطعات آن، دارو و مواد شیمیایی ریز، کاغذ و مقوا و غیره است.

عمده واردات هند از ایران شامل نفت خام، مواد شیمیایی معدنی/آلی، کود، پلاستیک و مواد، میوه و آجیل خوراکی، شیشه و ظروف شیشه‌ای، مروارید طبیعی یا کشت شده، سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی، چرم و غیره می‌شوند.


ت ت
کدخبر: 38631 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها