زخم کاری آمریکا بر عظمت فرانسه!+جزییات

رسانه اسپانیایی درباره توافق جنجالی آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا علیه پاریس، با لحنی کنایی، شکوه خودساخته فرانسه را مجروح از خنجر «خیانت» و «وحشیگری» متحدان غربی توصیف کرد.

زخم کاری آمریکا بر عظمت فرانسه!+جزییات

به گزارش منیبان، رسانه اسپانیایی که در تیتر خود با کنایه ای طنزآلود واژه «عظمت» را به زبان فرانسه به کار برد، نوشت: می توان از غرور ملی یا واژه مشهور «عظمت» صحبت کرد؛ «عظمت» خودساخته ای که «شارل دوگل» فرمانده نظامی و رئیس جمهوری چند دوره فرانسه در پایان جنگ جهانی دوم درباره کشورش به کار برد تا فرانسه - که با حمله آلمان در سال ۱۹۴۰، چهار سال تحت اشغال برلین تحقیر شده بود- را در میان قدرت های پیروزمند جای دهد و ارزش آن را بالاتر از وزن واقعی بالا ببرد.

اما در حال حاضر که این «عظمت» خیالی با توافق موسوم به آکوس (مخفف انگلیسی نام کشورهای عضو) به طرز دردناکی ضربه دیده، نارضایتی مقامات فرانسه  را به دنبال داشته است.

اگرچه شنیدن عباراتی که این روزها از زبان دیپلمات های فرانسه در خطاب به کشورهای همسو و دوست خود شنیده می شود، در دموکراسی غرب چندان رایج نیست، اما پاریس اقدام جنجالی آمریکا و استرالیا را با واژگانی چون «خیانت»، «وحشیگری» و «خنجر از پشت» و ... توصیف کرده است.  

به نوشته ال پائیس، امانوئل مکرون با فراخواندن سفیران خود در آمریکا و استرالیا، نارضایتی خود را از «خیانت» و «وحشیگری» توافقنامه نظامی اقیانوس آرام نشان داد.

بر اساس مشارکت جدید تحت عنوان اکوس (یا اوکوس)، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان ارزیابی می‌کنند.

مقامات بلندپایه فرانسه با ابراز خشم، در اقدام متقابل ضمن فراخوانی سفیران خود از آمریکا و استرالیا، این پیمان جنجالی را نشانه دروغگویی و دورویی واشنگتن- کانبرا دانستند.

سفیر فرانسه در کانبرا شنبه شب در مخالفت با توافق اوکوس گفت: استرالیا با لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های فرانسوی یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ انجام داده است.

تحلیل‌گران معتقدند که معاهده امنیتی انگلیس، آمریکا و استرالیا موسوم به "آکوس" این پتانسیل را دارد تا به هم‌پیمانی آمریکا با فرانسه و اروپا آسیب ماندگاری وارد کند و جبهه متحدی که واشنگتن با هدف مقابله با قدرت فزاینده چین به دنبال آن بوده را در هاله از ابهام قرار می دهد.


ت ت
کدخبر: 39304 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها