رایزنی فرماندهان ارشد ارتش های آمریکا و روسیه!+جزییات

فرمانده ارشد ارتش آمریکا روز چهارشنبه هم زمان با تلاش واشنگتن برای دستیابی به مجوز ایجاد پایگاه نظامی و دیگر حمایت های ضدتروریستی در کشورهای هم مرز افغانستان که با مخالفت مسکو رو به رو شده، با همتای روس خود در فنلاند رایزنی کرده است.

رایزنی فرماندهان ارشد ارتش های آمریکا و روسیه!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ اطلاعات اندکی در باره این نشست یک روزه میان ژنرال مارک میلی و ژنرال والری گراسیموف فرماندهان ستادهای  مشترک ارتش های ایالات متحده و روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند، در هنگام بحرانی و مهمی در پی عقب نشینی نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان، منتشر شده است.

پنتاگون در پی خروج عقب نشینی نظامی از افغانستان، به توافقنامه های تازه ای برای ایجاد پایگاه ها و استقرار نیروها، مبادله اطلاعات امنیتی و دیگر امکانات برای کمک به شناسایی تروریست های القاعده و داعش در افغانستان، اعلام نیاز کرده است.

سرگئی ریابکف معاون وزارت امور خارجه روسیه در ژوئیه گفت که مسکو به واشنگتن به صورت مستقیم و صریح هشدار داده که هرگونه استقرار نیروهای ارتش آمریکا در کشورهای همسایه افغانستان، غیرقابل پذیرش است. مسکو مستقیم و شفاف به کشورهای آسیای میانه نیز در باره اجازه دادن به استقرار نیروهای آمریکا در خاک خود، هشدار داده است.

میلی چند روز پیش اشکارا، مسئله ایجاد پایگاه را از موضوع های مهم در سفر اروپایی اش عنوان کرد که با همتایانش در ناتو نیز مطرح کرده است. فرماندهان ارشد ارتش آمریکا گفته اند که با وجود داشتن توانایی شناسایی و نظارت ضد تروریستی و در صورت لزوم حمله به افغانستان از تاسیسات نظامی آمریکا مستقر در دیگر کشورها، پروازهای شناسایی از پایگاه هایشان در خلیج فارس که فاصله طولانی با خاک افغانستان دارد، زمان محدودی را در حریم هوایی این کشور و بر فراز آن در برمی گیرد.

بنابراین واشنگتن و هم پیمانانش خواستار توافقنامه هایی برای استقرار پایگاه، حق گذر هوایی از آسمان کشورها و افزایش مبادله اطلاعاتی با کشورهای نزدیک به افغانستان مانند ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان هستند. ارتش آمریکا در سالیان پیش از پایگاه ماناس در قرقیرستان و کارشی – خان آباد معروف به کی ۲ در ازبکستان برای دسترسی به افغانستان استفاده می کرد که زیر فشار مسکو بسته شده اند.

این رایزنی ها در پی حملات هوایی مرگبار پهپادی آمریکا به افغانستان در روزهای پایانی تخلیه شهروندان آمریکا، افغانستان و دیگران از این کشور صورت می گیرد که پنتاگون ابتدا ادعا کرد که در آن حمله تروریستی به فرودگاه کابل را خنثی کرده، اما بعدا معلوم شد در ان ۱۰ افغان شامل هفت کودک جان خود را از دست داده اند که موجب پرسش ها و تردیدهایی در باره کاربرد آتی حملات پهپادی از بیرون حریم هوایی این کشور به اهداف تروریستی، ایجاد کرد.


ت ت
کدخبر: 40000 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها