هاشمی در تاریخ مانا خواهد بود/ هاشمی بعد از حیات خود بیش از زمان زندگی خود، شناخته خواهد شد

صالحی امیری گفت: هاشمی رفسنجانی در میان سرمایه های نظام سیاسی، یک سرمایه مانا است مثل شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر شخصیت های ممتاز در تاریخ ایران ماندگار هستند. هاشمی بعد از حیات خود بیش از زمان زندگی خود، شناخته خواهد شد.

هاشمی در تاریخ مانا خواهد بود/ هاشمی بعد از حیات خود بیش از زمان زندگی خود، شناخته خواهد شد

به گزارش منیبان؛ سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در جلسه بررسی شخصیتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در کلاب هاوس برگزار شد، گفت: نوع رویکرد من به موضوع متفاوت است، من در مقطع آیت الله هاشمی تلاش کردم مجموعه اندوخته ام از ایشان را ثبت و ضبط کنم و به صورت مقاله درآوردم، آیت الله هاشمی در میان نظام سرمایه های نظامی یک سرمایه نمادین و ممتاز هستند و در تاریخ مانا خواهند بود.

او ادامه داد: هاشمی رفسنجانی در میان سرمایه های نظام سیاسی، یک سرمایه مانا است مثل شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر شخصیت های ممتاز در تاریخ ایران ماندگار هستند. هاشمی بعد از حیات خود بیش از زمان زندگی خود، شناخته خواهد شد.

صالحی امیری افزود: هاشمی در شرق در تراز سرمایه بزرگ اجتماعی است که از آن به عنوان سرمایه نمادین نام می‌بریم. شهامت و جسارت و پذیرش عبور از جنگ برای بقای یک ملت ویژگی ممتاز هاشمی بود. در آن زمان کسی اگر سخن از پایان جنگ می گفت محاکمه میشد اینکه یک شخصیت نمادین شهامت را برای عبور از جنگ را داشت، این یک نقطه خاص تاریخی است. اگر همین یک دستاورد را در کارنامه هاشمی ثبت کنیم سرمایه نمادین یک ملت است.

رئیس کمیته ملی الپیک اظهار داشت: آقای هاشمی شناخت قوی از محیط در حال تغییر داشت، همگان اذعان داریم هر وقت به آقای هاشمی رسیدیم همه تحولات منطقه ای و نظام بین المللی را با جزییات اطلاع داشت و تمرکز ایشان بر تمامی تغییرات، تحولات منطقه و بین المللی یک شخصیت ممتاز از ایشان ساخته بود.

صالحی امیری عنوان کرد: توان بالقوه و بالفعل ایشان شناسایی فرصت و تهدید بود، ایشان ظرفیت تغییر داشت، تحلیل واقع بینانه داشت. دوگانگی امروز یک ویژگی رایج در نظام سیاسی شده است ولی در شخص آقای هاشمی این ویژگی وجود نداشت. نقش آقای هاشمی در انسجام ملی را نمی شود انکار کرد.

وی افزود: آقای هاشمی در سطح انسجام سیاسی اجتماعی و میان نخبگان نقش بی بدیلی داشت.کارنامه آقای هاشمی را با دوره کوتاه مسیولیت ایشان باید دید، حجم فعالیت های عمرانی و اقتصادی ایشان غیر قابل انکار است. سد کرخه وقتی ساخته میشد همه نقد میکردند وقتی سیل های بزرگ آمد و کرخه پر و سر ریز شد همه فهمیدند این چه تفکر بلندی بود که ایشان اندیشیده بودند. 

این سیاستمدار اضافع کرد: آقای هاشمی نگاه استراتژیک به پدیده ها داشتند، ایشان نگاه پنجاه ساله داشتند ، پدیده ها را بلند مدت میدیدند. نهاد سازی و اجماع سازی نیروهای انقلاب و تاثیر گذاری در تحولات منطقه از ویژگی های آقای هاشمی بود. تحمل و مدارای ایشان بسیار بالا بود در توهین های ناروا خویشتن دار بودند، آقای هاشمی یک حلقه وصلی میان مردم و نخبگان و حاکمیت بودند، ایشان هیچ وقت از حادثه فرار نمی کردند، ایشان بین متن اجتماعی و نخبگان و سیاسیون نقش میانجی داشتند.

صالحی امیری در مورد بحث هاشمی و روایت گری گفت: روایت گر زیاد است ولی روایت گر صادق کم است، آنچه که در کتاب های آقای هاشمی وجود دارد اثبات می کند ایشان روایت گر صادقی است، جنگی که ایشان روایت می کند بدون چالش است، کمتر رهبر سیاسی می شناسیم در این حجم روایت گری کرده باشد و مورد استقبال قرار گرفته شود. آقای هاشمی یک مرجعیتی داشت که ناشی از شخصیت ایشان بود که قدرت گفت و گو و تعامل و سازش و مدارا بین نیروهای سیاسی را داشتند، شفافیت و صداقت، هاشمی را هاشمی کرد، آقای هاشمی تعلق زیادی به ایران و ایرانیت داشت. ایشان پیوند دهنده ایران، اسلام و انقلاب بود.


ت ت
کدخبر: 40014 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها