شتاب در مذاکرات ایران و عربستان/ مکان جدید مشخص شد+جزییات

«ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق، روز جمعه با بیان اینکه دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد گفت، این مذاکرات با شتاب پیش می‌رود.

شتاب در مذاکرات ایران و عربستان/ مکان جدید مشخص شد+جزییات

به گزارش منیبان، وی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری عراق (واع) در بغداد تصریح کرد: زمانی که می‌بینیم عراق در سطح منطقه نقش موفقی ایفا می‌کند، خوشحال می‌شویم.

مسجدی افزود: هر چه نقش عراق در حوزه سیاسی برجسته‌تر شود، این باعث خوشحالی و خرسندی ایران خواهد بود که خود حامی این کوشش و تلاش‌هاست.

وی بدون اشاره به زمان دقیق و جزییات بیشتر این مذاکرات اعلام کرد که دور چهارم گفت‌وگوها با عربستان در بغداد برگزار خواهد شد که امیدواریم رو به پیشرفت و سازنده باشد.

سفیر ایران در بغداد با اشاره به اینکه " گفت وگوها با عربستان با شتاب به پیش می‌رود، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به نتایج مشخصی دست پیدا کند.

وی افزود، پس از دست‌یابی به این نتایج، این موضوع اعلام خواهد شد.

مسجدی اظهار کرد که هر دو طرف [ایران و عربستان] تمایل به مذاکره و دست‌یابی به نتایج دارند.

احتمال دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی؟

سفیر ایران در بغداد در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز گفت: توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و ایران بود.گفت‌وگوهای پیشین دوجانبه نبود بلکه با حضور اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها و همچنین ایران برگزار شد.

وی افزود: در جریان دور جدید مذاکرات، موافق گفت وگوهای دوجانبه نخواهیم بود، چرا که  با اروپایی‌ها وارد گفت‌وگو شده‌ایم و مواضع ما شفاف و مشخص است.

سفیر ایران در بغداد به بدعهدی آمریکایی‌ها در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: آنها بودند که از توافق هسته‌ای خارج شدند و خودِ آن‌ها باید به این توافق بازگردند.

ایران و عراق 

سفیر ایران در بغداد در ادامه در خصوص انتخابات پارلمانی عراق گفت: ایران از هر تصمیمی که عراقی‌ها بگیرند، حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ایران پس از فراهم شدن شرایط برگزاری انتخابات، با مقامات عراق در این باره همکاری و از آن‌ها حمایت می‌کند.

مسجدی در بخش دیگری از این مصاحبه‌ گفت: بی درنگ، ایران از اقدامات دولت عراق در ارتباط با تقویت روابط با تمام کشورها حمایت خواهد کرد. 

وی ضمن ابراز امیدواری برای دولت عراق برای کسب موفقیت روز افزون، خاطر نشان کرد: شرایط سیاسی امروز ایجاب می‌کند که کشورها با یکدیگر تعامل داشته باشند.

سفیر ایران از سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر به کشورمان تشکر کرد و گفت که در جریان این سفر، گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت.

وی افزود: مهم‌ترین مسائل مطرح شده در سفر اخیر الکاظمی، فعال کردن پروژه خط آهن شلمچه و بصره بود.

مسجدی به نقل از الکاظمی خبر داد که پس از مراسم اربعین ویزای مسافران ایرانی برای پروازها لغو خواهد شد و پس از مدتی شاید ویزای سفرها و زیارت‌ها لغو شود چرا که این موضوع به تأیید دولت ایران رسید و لازم بود که از سوی دولت عراق نیز مورد تأیید قرار گیرد.

سفیر ایران افزود، امیدوار است که پس از مراسم اربعین این تصمیم [لغو ویزا برای اتباع ایرانی] از جانب دولت عراق اجرایی شود.

مسجدی گفت که در مراسم اربعین امسال ۶۰ هزار زائر ایرانی شرکت خواهند کرد و پس از پایان واکسیناسیون و پایان کرونا، این روند به حالت عادی بازخواهد گشت.

وی ابراز امیدواری کرد که مسافران دو کشور به آسانی بتوانند بین دو کشور سفر کنند.

سفیر ایران در بغداد در باره روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: تهران و بغداد روابط اقتصادی و بازرگانی دارند و روابط دو جانبه امروز بسیار پیشرفت کرده و هر دو کشور از آن منتفع هستند.

حمله به مواضع ضد انقلاب

مسجدی در خصوص حمله ایران به مواضع ضد انقلاب در مرز با اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان عراق نباید به گروه‌های مستقر در مرزها اجازه حمله به ایران را بدهد.

وی تأکید کرد: ما بارها از اقلیم و دولت مرکزی عراق درخواست کردیم، مانع این اقدامات شود، اما متأسفانه این گروه‌های ضدانقلاب، از مرزها عبور می‌کنند و پس از انجام اقدامات تروریستی، دوباره به منطقه کردستان باز می‌گردند.

مسجدی گفت: باید مانع این کار شد، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مجبور خواهد بود که علیه این تجمع‌ها دست به عملیات‌هایی بزند.

وی با بیان این که " ما به هیچ عنوان تمایل نداریم که مناطق مرزی و منطقه کردستان آسیب ببیند"، خاطرنشان کرد: بار دیگر از مقامات دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق می‌خواهیم به صورت جدی‌ این موضوع را حل کنند.

مسجدی در خصوص موضوع ایران در قبال عراق گفت، ما برای حاکمیت و نیز دولت عراق احترام قائل هستیم و با هرگونه اقدامی که به هر نحوی دولت بغداد یا اقلیم را تضعیف کند، مخالفیم و موضع جمهوری اسلامی ایران [در این خصوص] کاملا روشن و شفاف است.

وی تصریح کرد: اگر مسائلی در ارتباط با امور داخلی همچون این مشکلات رخ دهد، جمهوری اسلامی هیچگاه از آن حمایت و پشتیبانی نخواهد کرد.

وی بر ضرورت حمایت از دولت عراق برای برقراری امنیت در تمام این کشور تأکید کرد.

مستشاران ایرانی در جنگ علیه داعش

مسجدی در ادامه مصاحبه به جنگ نیروهای عراقی با گروهک تروریستی داعش اشاره کرد و گفت، در جریان این جنگ، نیروهای ما از عراق حمایت و پشتیبانی کردند.

وی در باره همکاری مستشاران ایرانی با نیروهای عراقی اظهار داشت: پس از پایان جنگ با داعش، حضور مستشاران بسته به شرایط بود. شاید شماری از مستشاران ایرانی بنا بر تمایل طرف عراقی حضور پیدا کنند که این بستگی به نیاز بغداد دارد.

مسجدی در بخش دیگری از سخنانش گفت که میان وزارت دفاع ایران و عراق همکاری وجود دارد و این همکاری‌ها مطابق با نیاز عراق ادامه خواهد یافت.

خروج نظامیان خارجی از عراق

مسجدی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: موضوع بیرون راندن نیروهای بیگانه از عراق، تصمیم پارلمان این کشور است و دولت بغداد به عنوان مجری این تصمیم در جریان گفت‌وگوهای صورت گرفته با واشنگتن، بر لزوم اجرای آن تأکید داشت.

وی اظهار کرد: امنیت عراق و منطقه باید توسط نیروهای منطقه تأمین شود و نیازی به حضور نیروهای بیگانه نیست.

سفیر ایران خاطرنشان کرد که عناصر باقیمانده گروهک تروریستی داعش در قالب گروه‌های کوچک هنوز وجود دارند و از منطقه‌ای به منطقه دیگر در حرکت هستند.

وی گفت، نیروهای امنیتی عراقی نباید اجازه دهند که این عناصر برای شهروندان عراقی مشکل ایجاد کنند، چرا که این نیروها برای برقراری امنیت قدرت لازم را دارند.

واردات انرژی توسط عراق از ایران

سفیر ایران به واردات گاز و برق توسط عراق از ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور در این زمینه با یکدیگر همکاری دارند و ممکن است مقدار صادرات در طول سال کم و زیاد شود.

وی اضافه کرد: همکاری‌های لازم در این خصوص بستگی به نیاز عراق دارد، به همین خاطر با توجه به مشکلاتی که برای ما پیش می‌آید، میزان صادرات ممکن است کاهش یابد.

مسجدی ضمن درخواست از دولت عراق برای پرداخت بدهی‌ها خود به ایران گفت که جلسات بسیار خوبی در این باره برگزار شد و شرایط [برای پرداخت بدهی‌ها] رفته‌رفته بهتر خواهد شد.

منابع آبی مشترک

سفیر ایران در بغداد با اشاره به سال‌های خشکسالی اخیر در کشورمان اظهار داشت، ایران در سال‌های گذشته، با کمبود بارش و همچنین خشکسالی و کمبود آب روبه رو بوده که این مسائل شاید بر میزان آب تأثیر بگذارند. 

وی خاطرنشان کرد، ایران در این زمینه به صورت کامل با عراق همکاری کرده است.

مسجدی همچنین پیشنهاد کرد که مقامات متخصص هر دو کشور گردهم آیند و این مسائل را مورد بررسی قرار دهند و در فضایی دوستانه و برادرانه دو طرف تصمیمی در این باره اتخاذ کنند.

وی گفت ما برای کمک به عراق و پشتیبانی از این کشور مصر هستیم.

مسجدی ادامه داد: همانگونه که خیلی از مشکلات را حل و فصل کردیم، مسأله آب نیز می تواند حل شود. ایران در مسائل مختلفی چون مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با عراق پیشرفت‌هایی را محقق کرده است.


ت ت
کدخبر: 40247 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها