چین ‌هسته‌ای از فرانسه پیشی گرفت!

داده های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد چین در سال ۲۰۲۰ میلادی در تولید برق از انرژی هسته ای، فرانسه را پشت سر گذاشته و بعد از آمریکا در جایگاه دوم جهان ایستاده است.

چین ‌هسته‌ای از فرانسه پیشی گرفت!

به گزارش منیبان؛ ا از تارنمای «ورد نیوکلر ریپورت»، با این حال انرژی های بادی و خورشیدی دو برابر انرژی هسته ای به شبکه برق چین تزریق می شوند و سهم انرژی هسته ای در ترکیب برق در بهترین حالت پایدار است و احتمالاً برای اولین بار در یک دهه اندکی کاهش یافته است.

در چین با ۴۹ راکتور هسته ای ۳۶۶ میلیارد کیلو وات ساعت برق ناخالص یا حدود ۳۴۵ میلیارد کیلووات برق خالص در ۲۷ سال گذشته تولید شده است. در حالی که تولید برق فرانسه در این مدت تقریباً ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۳۳۵ میلیارد کیلووات خالص رسیده است.

چین در سال ۲۰۲۰ دو راکتور جدید با نام های Tianwan-۵ و Fuqing-۵ راه اندازی کرد و تولید هسته ای را ۵ درصد افزایش داد، در حالی که فرانسه دو واحد قدیمی خود را تعطیل کرد و در حال حاضر ۵۶ راکتور فعال دارد.

 در حالی که ناوگان هسته ای فرانسه در حال پیری است و از سال ۱۹۹۹ که سیووکس ۲ برای اولین بار به شبکه متصل شد، هیچ واحد جدیدی راه اندازی نکرده و به طور متوسط ‌اکنون ۳۶ سال از فعالیت آن می گذرد، ناوگان چین کاملاً جدید است و میانگین سنی آن تنها ۸.۵ سال است.

فرانسه با مشکلات متعددی از لحاظ فرسودگی نیروگاه ها دست و پنجه نرم می کند و سهم انرژی هسته ای در ترکیب برق آن از رکورد ۷۸.۳ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۶۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بحران کرونا هم به بهبود وضعیت تولید کمکی نکرد، اما بدیهی است که باعث کاهش هم نشده است.


ت ت
کدخبر: 41235 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها