پاکستان اتمی «آمریکا» را نگران کرد

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد که وی نسبت به تهدیدهای پیش روی دارایی‌های اتمی پاکستان و امنیت این کشور ناشی از خروج سریع ایالات متحده از افغانستان به جوبایدن هشدار داده است.

پاکستان اتمی «آمریکا» را نگران کرد

به گزارش منیبان، وب سایت روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان روز چهارشنبه نوشت: ژنرال «مارک میلی» نسبت به پیامدهای خروج آمریکا و تسلط طالبان در افغانستان بر ایمنی دارایی‌های هسته‌ای پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

وی روز گذشته به همراه لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با حضور در کمیته خدمات نیروهای مسلح در سنا، مقابل سناتورها در خصوص خروج آشفته آمریکا از افغانستان شهادت و پاسخ داد.

آنان مدعی هستند که به جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده‌اند که خروج سریع از افغانستان می تواند خطرات مربوط به سلاح های هسته‌ای پاکستان و امنیت این کشور را افزایش دهد.

ژنرال مارک میلی اظهار داشت: ما تخمین زدیم که خروج سریع از افغانستان، خطر بی ثباتی منطقه، امنیت پاکستان و زرادخانه هسته‌ای آن را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر لزوم بررسی چگونگی مقاومت طالبان مقابل فشارهای نظامی ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته، افزود: آمریکا باید نقش پاکستان را نیز به طور کامل بررسی کند.

مارک میلی به سناتورهای آمریکایی گفت که معتقد است رابطه پاکستان با طالبان در نتیجه خروج آمریکا از افغانستان بسیار پیچیده تر خواهد شد. 

وی افزود: آمریکا روزها و هفته های آینده با پاکستانی‌ها کار خواهد کرد تا ببیند این روابط در آینده چگونه خواهد بود.

«بلینکن» ماه گذشته طی حضور مجازی در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اسلام‌آباد منافع زیادی در افغانستان دارد که با منافع ایالات متحده در تضاد است، موضوعی که بار دیگر تشدید فضای بی‌اعتمادی میان دو متحد قدیمی را برجسته می‌کند.

وی افزود: دولت آمریکا روابط خود با پاکستان را ارزیابی خواهد کرد.

این سخنان بلینکن واکنش تند نخست وزیر پاکستان را درپی داشت و همزمان مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد نیز اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درباره اوضاع افغانستان را مخالف چارچوب همکاری‌های دوجانبه اسلام‌آباد - واشنگتن دانست.


ت ت
کدخبر: 41321 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها