انتظارها به سر آمد/واکسن روسی رسید+جزییات

پس از هفته‌ها انتظار و تلاش دولت مکزیک برای مذاکره با مقام‌های روسیه، سرانجام نخستین محموله از ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک-وی امروز (سه شنبه) به این کشور آمریکای لاتین خواهد رسید.

انتظارها به سر آمد/واکسن روسی رسید+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از نشریه ال پائیس، به این ترتیب از فردا (۲۴ فوریه/ ششم اسفند) طرح واکسیناسیون با ۲۰۰ هزار دوز واکسن روسی با اولویت بخشیدن به گروه سالمندان به عنوان نخستین گروه دریافت کننده در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک آغاز خواهد شد.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت مکزیک، این کشور با ثبت بیش از ۲ میلیون و ۴۳ هزار مبتلا و بیش از ۱۸۰ هزار مورد فوت بر اثر ویروس کرونا، در جایگاه چهارمین کشور در منطقه آمریکای لاتین با بیشترین آمار ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارد. مکزیکوسیتی، آسیب دیده ترین شهر مکزیک از بیماری همه‌گیر به شمار می‌رود.

با پیوستن مکزیک به کشورهای آرژانتین، بولیوی و ونزوئلا که در هفته‌های اخیر واکسیناسیون با اسپوتنیک-وی را آغاز کرده اند، اکنون پاناما و پاراگوئه در تلاشند تا با انجام مذاکرات با مقام‌های روس دسترسی به این واکسن را تامین کنند.

به گفته «هوگو لوپِز گاتِل» معاون وزیر بهداشت مکزیک، از آغاز برنامه واکسیناسیون (۲۴ دسامبر/ چهارم دی) در این کشور تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن از شرکت‌ها آسترازِنکا و فایزر- بیون‌تک با اولویت واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان تزریق شده است.

این کشور قصد دارد تا پایان ماه آوریل (اردیبهشت ماه) جمعیت بالای ۶۰ سال که ۱۲ درصد (بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر) از جمعیت ۱۲۸ میلیون نفره این کشور را شامل می‌شود، واکسینه کند.  

همزمان با انتشار خبرها از اثربخشی واکسن چینی «سینوواک» در برابر گونه‌های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی، نخستین محموله از این واکسن نیز روز شنبه (دوم اسفند) به این کشور وارد شد.

«مارسِلو اِبرارد» (Marcelo Ebrard) وزیر امورخارجه مکزیک با انتشار پیامی در صفحه توییترش، حجم این محموله را ۲۰۰ هزار دوز از واکسن چینی سینوواک اعلام کرد.

به نوشته ال پائیس، براساس اعلام برنامه پیش‌خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید-۱۹ زیر نظر سازمان جهانی بهداشت موسوم به «کواکس»، کشورهای آمریکای لاتین در نخستین مرحله این طرح، حدود ۱۰ درصد از محموله‌های توزیعی را دریافت خواهند کرد که به این ترتیب سهم مکزیک شش میلیون و ۵۰۰ هزار دوز خواهد بود.

مکزیک که از نخستین کشورهای منطقه در آغاز واکسیناسیون کرونا است، در ادامه مذاکرات خرید واکسن با چین و روسیه، در حال حاضر به دنبال همکاری با کشور کوبا در زمینه آزمایش های انسانی برآمده تا به روند برنامه واکسیناسیون خود سرعت بدهد. این در حالی است که «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهوری مکزیک همزمان به توسعه واکسن داخلی با عنوان «پاتریا» (سرزمین) هم چشم دوخته است.

طرح ملی واکسیناسیون کرونا در کشور مکزیک با حدود ۱۲۶ میلیون نفر جمعیت از ماه دسامبر (آذر/دی) در حالی آغاز شده که براساس داده‌های رسمی تا کنون فقط یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسینه شده اند.


ت ت
کدخبر: 4139 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها