مقام‌های ارشد سازمان ملل از این کشور اخراج شدند!

اتیوپی هفت مقام ارشد سازمان ملل متحد را در به دلیل آنچه مداخله در " بحران تیگری " نامیده است، از این کشور اخراج کرد.

مقام‌های ارشد سازمان ملل از این کشور اخراج شدند!

به گزارش منیبان؛ از پایگاه خبری « اینترنشنال پرس یونایتد »، وزارت خارجه اتیوپی  اعلام کرد دستور اخراج هفت تن از مقامات ارشد سازمان ملل متحد را به اتهام مداخله در امور داخلی این کشور داده است.

این در حالی است که این وزارت خانه با انتقادات فراوانی در خصوص مسدود کردن دسترسی به منطقه تیگری در پی بحران این منطقه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه رو به رو است.

وزارت خارجه اتیوپی با ارسال نامه‌ای به مقامات سازمان ملل متحد و صندوق کودکان این سازمان که برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه به منطقه رفته بودند، اخطار داد تا ۷۲ ساعت فرصت دارند خاک این کشور را ترک کنند. 

برپایه این گزارش، حکم اخراج برای هفت نفر از مقامات ارشد سازمان ملل متحد که در قسمت کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در امور اتیوپی کار می‌کردند، صادر شده است. 

تیگری در شمال شرقی اتیوپی واقع شده است و  در حال حاضر مرکز نزاع‌های ارتش اتیوپی و اریتره با گروه‌های آزادی قومی ملی تیگری است که از ماه نوامبر گذشته آغاز شده است. 

سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرده بود بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور اتیوپی برابر با ۹۰ درصد جمعیت تیگری ها به کمک های فوری بشردستانه نیاز دارند. ۴۰۰ هزار نفر در حال حاضر با قحطی مواجه شدند و بیش از ۱۰۰ هزار کودک در معرض خطر عوارض سوء تغذیه در ۱۲ ماه آینده قرار دارند. 

براساس گزارش‌ها، تنها یک جاده برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به تیگری قابل استفاده است که تاخیرهای زیاد  و گرفتن مجوز، عبور و مرور را بسیار دشوار کرده است. 

« آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد از  تصمیم اخراج مقامات سازمان ملل متحد توسط اتیوپی در حالی که آنان مشغول کمک رسانی در منطقه هستند، حیرت زده شده است.

وی ادامه داد:  در حال مذاکره با دولت اتیوپی برای گرفتن مجوز برای ادامه کار آنان هستیم .

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین حملات ارتش اتیوپی علیه تیگری  را محکوم کرد و گفت تلاش های جهانی برای توقف کشتن مردم غیرنظامی در جریان است. 

« آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا هم به این مساله واکنش نشان داد و در بیانیه ای اعلام کرد : آمریکا قویا دولت اتیوپی را به دلیل اخراج هفت نفر از مقامات ارشد سازمان ملل متحد محکوم می‌کند و خواستار بازبینی فوری این تصمیم است.

در میان افراد اخراج شده رئیس صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) و رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد دیده می‌شوند. 

گفتنی است روز ۱۷ سپتامبر « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا در حکمی اجرایی اجازه اعمال تحریم‌ها علیه رهبران اتیوپی را  به دلیل جنگ در تیگری صادر کرد.

وی همچنین از جوامع بین‌الملل خواست تا اقدامات  مشابهی انجام دهند و از تمامی امکانات خود برای تحت فشار گذاشتن دولت اتیوپی تا پایان دادن به این جنگ استفاده کنند.


ت ت
کدخبر: 41491 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها