آمریکا از طرح جدید خود برای مذاکرات رونمایی کرد/ پای اسرائیل به میان کشیده شد

«آموس هوکشتاین» که از او به عنوان میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی یاد می شود امروز چهارشنبه در بیروت با مقام های ارشد لبنانی دیدار و گفت و گو کرد. همزمان برخی رسانه های لبنان گمانه هایی را درباره طرح جدید آمریکا در این مذاکرات مطرح کرده اند.

آمریکا از طرح جدید خود برای مذاکرات رونمایی کرد/ پای اسرائیل به میان کشیده شد

به گزارش منیبان، روزنامه الاخبار لبنان امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینکه «آموس هوکشتاین» شب گذشته وارد بیروت شده است، نوشت: هدف وی  فعال‌سازی مذاکرات غیر مستقیم بین لبنان و رژیم اشغالگر صهیونیستی درباره تعیین مرزهای آبی با فلسطین اشغالی است.    

به نوشته الاخبار، این مقام آمریکایی همچنین درباره تسهیل دسترسی لبنان به منابع انرژی برای تولید برق از کشورهای همپیمان آمریکا با مقام‌های لبنانی گفت و گو خواهد کرد.  

بر اساس این گزارش، «هوکشتاین» در جریان سفر خود به بیروت با «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس مجلس، «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «عبدالله ابو حبیب» وزیر امور خارجه، «ولید فیاض» وزیر انرژی و «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان دیدار می کند.

«الاخبار» با اشاره به سفر پنجشنبه هفته گذشته «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت اضافه کرد: وی در این سفر به مقامات لبنانی توصیه کرد که برای پایان یافتن مذاکرات، هیچ گونه سخت گیری که می‌تواند موجب تاخیر لبنان در به دست آوردن حقوق خود از ثروت موجود در دریا برای کمک به حل مشکلات اقتصادی این کشور شود، انجام ندهند.    

به نوشته این روزنامه، سفر هفته گذشته معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت،  راه سفر هوکشتاین را هموار کرد.  

بر اساس این گزارش، میانجی جدید منصوب شده توسط دولت آمریکا که جایگزین «جان دی روشیه» شده است،  دارای تابعیت اسرائیلی و در ارتش این رژیم اشغالگر خدمت کرده است.  

تیمی از دستیاران وی  بر روی پرونده مرز و همچنین پرونده انرژی کار می‌کنند. 

او اخیراً یک پیام به بیروت ارسال کرد و در آن درباره تمایل خود برای گفت و گو با مقامات لبنانی در مورد سازوکاری که می‌تواند مذاکرات را سرعت دهد و از عوارض ناشی از گفت و گوهای قبلی جلوگیری می‌کند، توضیح داد. 

از آنجا که تماس‌های جانبی که در دو هفته گذشته با آمریکایی‌ها انجام شد، عملاً به قبول لبنان برای تعلیق مذاکرات انجام شده توسط یک هیات نظامی در «الناقوره» منجر شد از این رو منابع به این نکته اشاره می‌کنند که ایده جدید آمریکا بر اساس سفرهای رفت و برگشت توسط میانجی جدید بین بیروت و تل آویو استو طی آن وی با مقامات مربوطه هر دو طرف اعم از سیاستمدار، غیرنظامی یا نظامی دیدار می‌کند تا به راه حل‌های سریع دست یابد. 

با این حال، یک منبع مرتبط با این پرونده به «الاخبار» گفت که تاکنون برای مرحله بعدی [ مذاکرات ]، بین مقامات لبنانی تفاهم صورت نگرفته است و شاید در حین یا بعد از دیدار میانجی آمریکایی صورت گیرد. 

این منبع با اشاره به اینکه موضوع پیچیده است، افزود: لبنان باید بر اساس «خوردن انگور بدون کشتن نگهبان»  تصمیم بگیرد و گرنه درصورت ادامه مکانیزم قبلی ممکن است دشمن هرگونه مذاکره را متوقف کند. 

کارشناسانی که بر روی پرونده کار کرده‌اند می‌گویند که میانجی آمریکایی ممکن است عملاً با هدف لغو هرگونه اصلاحیه‌ای که هیات نظامی در مورد تعیین نقطه شروع این مذاکره آماده کرده بود، اقدام کند و این هدف فراتر از آن است که لبنان را به واگذاری سهم کامل خود مجبور کند و بیروت را از طریق تلاش طرف آمریکایی برای تحمیل ایده «صندوق مشترک»  که آمریکایی‌ها قبلاً آن را ترویج کرده بودند، به سمت عادی‌سازی غیرمستقیم سوق دهد.  

به نوشته الاخبار، بر اساس ایده «صندوق مشترک» پیشنهاد شده از سوی آمریکایی ها، یک شرکت اکتشافی آمریکایی مورد تایید دو طرف،  واریز سهام به شرطی که عواید مالی در صندوق مستقل قرار گیرد و  توزیع دارایی‌های آن بین دو طرف مذاکره می‌شود را بر عهده می‌گیرد. 

در این پیوند، خبرگزاری ملی لبنان از دیدار «آموس هوکشتاین» میانجی جدید تعیین شده از سوی دولت آمریکا برای انجام مذاکرات غیرمستقیم جهت تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان خبر داد و افزود: در این دیدار که با حضور «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت برگزار شد درباره پرونده‌های مختلف  به ویژه پرونده تعیین مرزهای دریایی و زمینی بین لبنان و فلسطین اشغالی گفت و گو  و بر توافق چارچوب که در اکتبر سال گذشته اعلام شد، تاکید شد. 

رئیس مجلس لبنان در این دیدار اظهار داشت: در حالی که تلاش‌های جدید آمریکا انجام می‌شود ما فرصت جدیدی برای از سرگیری مذاکرات در ناقوره داریم. 

بری همچنین خواستار حذف لبنان از قانون قیصر (سزار) برای واردات گاز از مصر و برق از اردن شد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است به این معنی که طمع اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی پنهان نمانده است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد به کرسی نشاندن اهداف خود برآمده است، اما مقاومت دشمن را متوقف کرده و مانع تحقق زیاده خواهی‌های آن شد و این چیزی است که در سال ۲۰۰۰ به وضوح شاهد بودیم به این معنی که ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به "خط آبی" معروف است، سخت ایستاد.

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه از جمله مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا اختلاف دارند.

به دنبال اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان ، لبنان بشدت نگران تکرار این موضوع در ارتباط با مناطق اشغالی خود است.

لبنان همواره بر ضرورت بازگشت مناطق اشغالی خود تاکید دارد ولی امریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک در این خصوص برای اختصاص سهم و درصدی برای رژیم صهیونیستی است.

در همین حال اکنون یکی از برگ‌های برنده لبنان در این ارتباط توسل به مقاومت است و حزب الله نیز اعلام کرده است که در صورت تصمیم گیری از سوی مقام‌های لبنانی برای آزادی مناطق اشغالی آماده انجام وظیفه است.

ت ت
کدخبر: 44905 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها