اردوغان در وضعیت دشواری قرار گرفت!/ اخراج سفیران گریبانگیر آقای رئیس‌جمهور شد

به دنبال اخراج سفرای ۱۰ کشور از سوی «رجب طیب اردوغان» به دلیل حمایت از «عثمان کاوالا» تاجر و فعال سیاسی بازداشت شده در ترکیه، رسانه ها و سیاستمداران این کشور، اقدام رییس جمهوری را ناشی از وضعیت دشوار اقتصادی و سردرگمی وی عنوان کردند.

اردوغان در وضعیت دشواری قرار گرفت!/ اخراج سفیران گریبانگیر آقای رئیس‌جمهور شد

به گزارش منیبان، سیاستمداران ترکیه با انتقاد از این اقدام اردوغان (اخراج سفرای ۱۰ کشور از آنکارا)، اینگونه واکنشها را ناشی از بحران داخلی این کشور قلمداد کردند و خواستار اصلاح سیاستهای داخلی و خارجی دولت آنکارا شدند.

«کمال قلیچدار اوغلو» رهبر «حزب جمهوری خواه خلق» از احزاب مخالف حزب حاکم «عدالت و توسعه» دیروز در ارتباط با اقدامات رییس جمهوری کشورش گفت که اردوغان به‌زودی از قدرت کنار خواهد رفت و همه اطرافیانش به علاوه بی‌عدالتی و گرانی با او خواهند رفت.

به گزارش روزنامه «زمان» چاپ ترکیه، قلیچدار تاکید کرد: حزب ما (حزب جمهوری خواه خلق) در انتخابات آینده پیروز خواهد شد.

عملی شدن تهدید شنبه گذشته اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اخراج سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا که خواستار آزادی عثمان کاوالا، فعال مدنی زندانی در این کشور شده بودند، انتقادهای متعددی را نیز علیه او برانگیخت.

رسانه های عربی منطقه هم در ارتباط با اقدام اردوغان نوشتند که احزاب سیاسی مخالف رییس جمهوری ترکیه از جمله رهبر حزب جمهوری خواه خلق، از او خواستند تا به‌جای اخراج سفیران کشورهای غربی، مشکلات واقعی ترکیه به‌ویژه بحران اقتصادی و کاهش ارزش لیر را حل کند.

به گزارش روزنامه زمان، رهبر حزب جمهوری خلق، همچنین با اشاره به این‌که اقتصاد ترکیه در شرایط نابسامانی قرار دارد، از دولت خواست حداقل دستمزد را افزایش دهد.

او پیشتر در توییتی نوشته بود: اردوغان با دستور اخراج سفیران ۱۰ کشور غربی، ترکیه را به سمت سقوط هدایت می‌کند.

او همچنین افزود: من صریحا اعلام می‌کنم که هدف او (اردوغان) دفاع از منافع ملی نیست، بلکه ایجاد شرایط خودساخته برای نابودی اقتصاد ترکیه است.

«احمد داوود اوغلو» رهبر «حزب آینده» و نخست‌وزیر سابق ترکیه نیز با انتقاد از اقدام اردوغان تاکید کرد که اعلام اخراج ۱۰ سفیر به عنوان «عناصر نامطلوب»، ربطی به کاوالا یا استقلال قوه قضائیه ترکیه ندارد.

داوود اغلو که زمانی از یاران نزدیک اردوغان بود، با اشاره به آزادی «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی که به دنبال تماس «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا با اردوغان آزاد شد، گفت: چرا وقتی آن کشورها خواستار حق دادرسی عادلانه و بی طرفانه به کاوالا می‌شوند، تلاش می‌کنید آنها را ساکت کنید.

 

بی توجهی به بحران اقتصادی ترکیه

«یاووز آغیرالی اوغلو» معاون دبیرکل حزب مخالف «خیر» نیز با انتقاد از اقدامات اردوغان، از وی خواست تا به مشکلات اقتصادی ترکیه بپردازد.

او گفت: اردوغان در تلاش است تا از مسائل سیاست خارجی به عنوان ابزاری برای سیاست داخلی استفاده کند تا اذهان عمومی را از بحران اقتصادی ناشی از هزینه‌های بالای زندگی منحرف کند.

 

ماجرای اخراج سفرای غربی از آنکارا

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شنبه گذشته به وزارت خارجه کشورش دستور داد تا سفیران برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، آلمان و فرانسه را به عنوان «عناصر نامطلوب» اخراج کند.

کشورهای کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد و ایالات متحده آمریکا، دوشنبه هفته گ‍ذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار «حل عادلانه و سریع پرونده» عثمان کاوالا، تاجر و فعال ترک شدند که از چهار سال پیش در زندان به‌سر می‌برد.

در پی اعلام دولت ترکیه مبنی بر اخراج سفیران ۱۰ کشور غربی، «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا، این اقدام را نشانه تغییر رویکردهای سیاسی دولت ترکیه و حرکت این کشور به‌سوی استبداد دانست.

پیشتر اردوغان با انتقاد از بیانیه ۱۰ کشور غربی که از این کشور خواسته بودند پرونده کاوالا را به صورت عادلانه بررسی کند، گفت: به وزارت امور خارجه گفتم ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که آنها (ده کشور غربی صادر کننده بیانیه) را در کشورمان بپذیریم. آیا وظیفه شما است که به ترکیه درس بدهید؟

ت ت
کدخبر: 45490 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها