بایدن تعهد جدیدی داد/ آمریکا به دنبال دلجویی از چین؟+جزییات

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بیان این ادعا که واشنگتن تعهدی محکم به تایوان دارد، مدعی شد: ما عمیقا نگران اقدامات قهری چین هستیم.

بایدن تعهد جدیدی داد/ آمریکا به دنبال دلجویی از چین؟+جزییات

به گزارش منیبان؛ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در اجلاس مجازی کشورهای جنوب شرق آسیا با حضور "لی که‌چیانگ" نخست‌وزیر چین افزود: واشنگتن با شرکای خود در اقیانوس آرام درباره توسعه چارچوب اقتصادی منطقه‌ای گفت و گو خواهد کرد.

بایدن با بیان این ادعا که آمریکا تعهدی محکم به تایوان دارد، مدعی شد: ما عمیقا نگران اقدامات قهری چین هستیم و این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت میانمار به دموکراسی شد و گفت در میانمار، ما باید به تراژدی ناشی از کودتای نظامی که به طور فزاینده‌ای ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، رسیدگی کنیم.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیش از این نیز اظهار داشت اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد. او در  پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد کرد،  گفته است: بله، ما چنین تعهدی داریم.

کاخ سفید پس از این صحبت بایدن اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری نکرده است.

یک سخنگوی کاخ سفید درگفت و گو با تارنمای هیل کاخ سفید گفت: رییس جمهوری آمریکا تغییر سیاست آمریکا را اعلام نکرد و این سیاست در مقابل تایوان تغییر نکرده است.

وی افزود: روابط دفاعی آمریکا با تایوان بر اساس قانون روابط با تایوان است. ما بر اساس این قانون به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، ما از دفاع  تایوان از خود ادامه خواهیم داد و ما همچنان با هرگونه تغییر وضعیت یک طرفه مخالف هستیم.

این اظهارات بایدن در تضاد با بیانیه های پیشین آمریکا در خصوص تایوان است. وی در ماه اوت سال جاری نیز اظهاراتی مشابه منتشر کرد و گفت سیاست آمریکا در مقابل تایوان برابر با تعهدات امنیتی آمریکا در مقابل کره جنوبی و ژاپن است.

کاخ سفید در ماه اوت نیز برای روشن سازی اظهارات بایدن اقدام و اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییر نکرده است و این سیاست همچنان "عدم شفافیت راهبردی" است.

تنش ها بین چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، درحال افزایش است. پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.

اگرچه آمریکا آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

با این حال در روزهای اخیر که تنش های چین و تایوان افزایش یافته، واشنگتن از یک سوی می گوید به سیاست اصل چین واحد پایبند است اما از سوی دیگر ادعا می کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد؛ موضوعی که باعث خشم چین شده است.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.


ت ت
کدخبر: 45999 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها