مواضع غیر سازنده غربی ها ادامه دارد؛

حمله آمریکا و اروپا به دولت رئیسی: این افزایش کاربرد نظامی دارد

رهبران ایالات متحده آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه پس از دیدار در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در رم، پایتخت ایتالیا، با صدور یک بیانیه مشترک، از تسریع فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شدت ابراز نگرانی کردند.

حمله آمریکا و اروپا به دولت رئیسی: این افزایش کاربرد نظامی دارد
به گزارش منیبان، جو بایدن، بوریس جانسون، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون در این بیانیه بر تعهد خود مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده و آورده اند: «پیشرفت‌های اخیر ایران در افزایش سریع میزان اورانیوم غنی شده و میله‌های سوخت فلزی هیچ توجیه غیرنظامی (صلح‌آمیزی) ندارد اما برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است.»

در این بیانیه آمده است: «ما، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا امروز در رُم با یکدیگر دیدار کرده تا درباره خطراتی که برای امنیت بین‌المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، بحث کنیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن، بپردازد ابراز کردیمو نگرانی شدید وفزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم،‌ این در حالی است که ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است.

ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای این اقدام نداشته اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند.

این گام‌ها تنها باعث افزایش هشدارها می‌شود که همزمان با این گام‌ها، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

ما توافق کردیم که ادامه پبشرفت‌های هسته‌ای ایران و موانع برای فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را با خطر مواجه می‌کند.

شرایط کنونی، بر اهمیت راه حل مذاکرده شده تاکید دارد که برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام فراهم شده و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل دیگر نقاط اختلاف فراهم می‌کند


ت ت
کدخبر: 46366 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها