خبرنگار:

عضو مجمع روحانیون مبارز:

کسانی که به این مرجع بزرگوار حمله کرده‌اند نمی‌بینند در این مملکت چه خبر است؟/ چرا باید با دنیا سر ستیز داشته باشیم؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه کسانی که به اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی حمله کرده‌اند، مثل این که نمی‌بینند در این مملکت چه خبر است. کارگری که از صبح کار ساختمانی می‌کند و تا غروب کمرش خم می‌شود، با حقوقی که دریافت می‌کند نمی‌تواند حتی یک کیلو گوشت خریداری کند، اینها خودشان در شرایط مالی خوبی قرار دارند و مشکلی هم حتما ندارند که اینطور اظهار نظر می‌کنند.

کسانی که به این مرجع بزرگوار حمله کرده‌اند نمی‌بینند در این مملکت چه خبر است؟/ چرا باید با دنیا سر ستیز داشته باشیم؟

به گزارش منیبان؛ پس از سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در روز پنج‌شنبه -۳۰ مهرماه- به قم و دیدار با برخی از مراجع تقلید شاهد آغاز جنجالی تازه در صحنه سیاست ایران بودیم.

از جمله مراجعی که قالیباف به دیدار ایشان رفت، آیت الله صافی گلپایگانی بود. این مرجع بزرگ شیعه در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی را درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد. وی درباره روابط خارجی کشور گفت: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

وی تصریح کرد: امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.

این مرجع همچنین گفت: بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند.

وی با اشاره به گرانی‌ها، افزود: گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.

صافی گلپایگانی خاطرنشان کرد: امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال کنند.

پس از این دیدار بود که سایت رجانیوز در مطلبی نسبت به سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی واکنش نشان داد و نوشت: «جالب است که این حرف را حسن روحانی، هشت سال پیش مطرح کرد و به واسطه آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البته غلط‌بودن این تحلیل، در عمل ثابت شد و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفره مردم نداشت، اما امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک مرجع تقلید می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم تقلیدِ ایشان را مذمت کنم یا تأخیرش را.»

حملات رجانیوز فقط به همین‌جا ختم نشد و نویسنده این مطلب در ادامه مدعی شد: «افسوس که مرجع تقلید شیعه همچنان چشم به بیرون دارد.»

این رسانه در پایان یادداشت خود نوشت: «بعضی دوستان، هر گاه ناخشنود می‌شوند پای ادب و ادبیات و اخلاق را به میان می‌کشند و در قالب تذکر اخلاقی، نسبت ناروا می‌دهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید، حساس نیستند و برآشفته نمی‌شوند، اما این قبیل یادداشت‌های انتقادی را برنمی‌تابند و وظیفه شرعی خویش می‌دانند که بی‌درنگ، موضع‌گیری منفی کنند و بر کرسی موعظه بنشینند یا جوسازی کنند، نشان می‌دهد که پای سوگیری سیاسی در میان است.»

در همین رابطه به سراغ حجت‌السلام سید ناصر قوامی، نماینده اسبق مجلس و عضو مجمع روحانیون مبارز رفتیم.

قوامی با اشاره به این موضوع که از زمان شیخ مفید(ره) در قرن چهارم هجری قمری تا 40 الی 50 سال گذشته هیچ‌گاه به مرجعیت توهین نشده بود و این موضوع در کشوری مانند ایران که اکثریت مردم آن پیرو مذهب تشیع هستند، امری مذموم بود، گفت: من به یاد دارم زمانی که امام خمینی در قم قیام کردند برخی از مراجع با این اتفاق موافق نبودند، طلبه‌ها شروع به انتقاد از مراجعی کردند که همراه این قیام نبودند. امام در سخنرانی گفت اگر بخواهید به مراجع توهین کنید بدانید که رشته ولایت شما با انبیا و معصومین قطع می‌شود. یعنی شما آدمی بی ولایت هستید، در واقع ولایت شما با منشا اصلی وحی که انبیا هستند قطع می‌شود. طلبه‌ها نیز پس از این سخنرانی دیگر از مراجع انتقاد نکردند چون نظر مراجع محترم است.

قوامی در ادامه خاطرنشان کرد: در قانون اساسی مشروطه اصلی بیان شده بود مراجع در اظهار نظر آزاد هستند و هیچ فردی حق توقیف و تعقیب مراجع تقلید را به خاطر اظهار نظرشان ندارد. پس زمانی که امام را دستگیر و به تهران منتقل کردند و به زندان انداختند، آقای شریعتمداری و آقای میلانی از مشهد و آقای گلپایگانی از قم به ری آمدند، طی تلگرافی به شاه این اصل را به وی متذکر شدند. گفتند که تو قسم خوردی که حافظ قانون اساسی باشی و طبق این اصل قانون اساسی حضرت امام خمینی(ره) از مراجع تقلید هستند و اظهار نظر او مصون از تعقیب و توقیف است.به محض ارسال این تلگراف شاه، امام خمینی را آزاد کردند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به این موضوع که متاسفانه طی سال‌های اخیر کسانی که وابسته به قدرت هستند اقدام به توهین به مراجع تقلید کرده‌اند گفت: این موارد تعقیب نشدند بلکه شاید تشویق هم شده باشند و پست و جایگاهی هم به حمله کنندگان اختصاص داده شده باشد.

این نماینده اسبق مجلس با خاطرنشان کردن این موضوع که آیت الله صافی گلپایگانی از سر وظیفه مسئله‌ای را به حق گفتند و آنچه گفتند برای مردم بوده، عنوان کرد: ایشان به درستی گفته‌اند که چرا ما باید با تمام دنیا سر ستیز داشته باشیم. متاسفانه کسانی که به اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی حمله کرده‌اند، مثل این که نمی‌بینند در این مملکت چه خبر است. کارگری که از صبح کار ساختمانی می‌کند و تا غروب کمرش خم می‌شود، با حقوقی که دریافت می‌کند نمی‌تواند حتی یک کیلو گوشت خریداری کند، اینها خودشان در شرایط مالی خوبی قرار دارند و مشکلی هم حتما ندارند که اینطور اظهار نظر می‌کنند.

ت ت
کدخبر: 46406 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها