بایدن عصبانی شد!

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در میان مقاماتی بودند که روز یکشنبه و پیش از آغاز اجلاس اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۶) در گلاسکو، از دستاورد کم اجلاس گروه ۲۰ برای بحران آب هوا ابراز نارضایتی کردند.

بایدن عصبانی شد!

به گزارش منیبان؛ از "فوربز"، سران کشورهای گروه ۲۰ روز یکشنبه و در پایان نشست رم، درخصوص بیانیه‌ای توافق کردند که بر انجام اقدامات موثر و معنادار برای محدود کردن روند گرمایش جهان تا یک و نیم درجه سانتیگراد تاکید دارد ولی با وجود این توافق، تقریبا هیچ تعهد جدی برای اجرای این توافق درکار نیست.  

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در یک نشست مطبوعاتی پیش از ترک ایتالیا به مقصد گلاسکو جهت شرکت در اجلاس اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۶) نارضایتی خود را از عدم حضور سران کشورهای روسیه و چین در اجلاس گروه ۲۰ اعلام کرد.  

در همین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان مل در پیامی در حساب توییتری خود نوشت که او شهر رم را درحالی ترک کرده می‌کند که امیدهایش برآورده نشده‌اند اما وی به اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسکو برای تحقق محدود کردن دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد و اجرایی کردن وعده‌های تامین مالی و پذیرش در این خصوص امیدوار است.  

در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ آمده است که طرح‌های ملی فعلی در مورد نحوه مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای باید در صورت لزوم تقویت شود. این بیانیه در عین حال هیچ اشاره ویژه‌ای به سال ۲۰۵۰ به عنوان تاریخ دقیق دستیابی به هدف انتشار کربن صفر نمی‌کند

جو بایدن در مورد تعهدات آمریکا در خصوص تغییرات اقلیمی گفت: ما ۹۰۰ میلیارد دلار برای انرژی تجدید پذیر درنظر گرفته‌ایم و کنگره هفته آینده در مورد آن رای گیری خواهد کرد.  

وی افزود: ما باید به کارهایی که روسیه، چین و یا عربستان سعودی انجام نمی‌دهند متمرکز شویم.  

در همین حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه در اظهارات خود در رم گفت: اگر گلاسکو شکست بخورد تمام این طرح (مقابله با تغییرات اقلیمی) شکست می‌خورد.  

روسای جمهور چین و روسیه به صورت مجازی در اجلاس گروه ۲۰ شرکت کردند و در اجلاس گلاسکو نیز حضور مجازی خواهند داشت.  

گروه ۲۰ که از جمله اعضای آن برزیل، چین، هند، آلمان و آمریکا هستند، به طور تقریبی مسئول انتشار ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهانی هستند.  

چین، سال ۲۰۶۰ را به عنوان تاریخ هدف در این زمینه تعیین کرد و دیگر آلاینده‌هایی چون هند و روسیه نیز به تاریخ موردنظر ۲۰۵۰ متعهد نشدند.  

کارشناسان می‌گویند حتی اگر طرح‌های ملی فعلی به طور کامل اجرا شود، جهان به سوی گرمایش جهانی ۲. ۷ درجه سانتیگراد پیش می‌رود که تسریع فاجعه بار حوادثی چون خشکسالی، طوفان و سیلاب را به همراه دارد.  


ت ت
کدخبر: 46629 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها