جنایت جدید صهونیست‌ها در راه است/ حمله به زیتون‌ها!

شهرک نشینان صهیونیست هر ساله با آغاز فصل برداشت زیتون که از اواسط مهرماه تا پایان آبان ماه هر سال آغاز می‌شود، جنگی را علیه درختان زیتون که نمادی از حضور فلسطینیان است، آغاز می‌کنند.

جنایت جدید صهونیست‌ها در راه است/ حمله به زیتون‌ها!

به گزارش منیبان؛ از غزه، حملات شهرک نشینان از ریشه کن کردن و سوزاندن درختان گرفته تا دزدیدن میوه های و وسایل و تجهیزات برداشت زیتون متفاوت است.

در همین رابطه، «محمد عازم» شهردار سبسطیة در شرق نابلس به خبرنگار ایرنا گفت که فصل زیتون امسال شاهد حملات و تعرضات متعددی بوده است که شاخص‌ترین آن، ریشه کنی حدود ۲۰۰ اصله نهال زیتون از زمین های مجاور شهرک «شافی شمرون» است.

عازم تصریح کرد: این عملیات خرابکارانه پس از آن صورت گرفت که شهرک‌نشینان زیتون‌های منطقه ای از یک مزرعه کشاورزی را سرقت کرده و مانع دسترسی مردم به آن شده‌اند.

وی گفت: محوطه‌های باستانی روستای سبسطیه پس از ریشه‌کن کردن درختان زیتون عملا در حال تبدیل شدن به یکی از پارک‌های عمومی در اسرائیل است به این اعتبار که سبسطیه به اصلاح بخشی از شهرک شافیه شمرون است و شهرک‌نشینان تابلوهایی را حمل می‌کنند که روی آن نوشته شده است: پارک عمومی سبسطیه.

در روزهای اخیر سرقت میوه‌های زیتون توسط شهرک نشینان در همه مناطق افزایش یافته است و روزهای گذشته شاهد حملات مکرر شهرک نشینان بودیم. آنهاکشاورزان را مجبور به ترک زمین‌های خود و همچنین سرقت، سوزاندن و قطع درختان به ویژه در حومه جنوبی نابلس کرده‌اند.

شهرک نشینان نه تنها دزدی کردند، بلکه سایر درختان زیتون را قبل از ترک زمین هایی که می دزدیدند، آتش زدند، همانطور که در شهرک کفرقلیل در جنوب نابلس در کرانه باختری اشغالی اتفاق افتاد.

غسان داغلاس مسئول پرونده شهرک سازی در شمال کرانه باختری نسبت به تشدید حملات شهرک نشینان و هدف قرار دادن کشاورزان با ادامه فصل برداشت زیتون به ویژه در مناطق مجاور شهرک ها هشدار داد.

فلسطینی‌ها می گویند که مقامات رژیم اشغالگر با شهرک نشینان متجاوز تسامح به خرج می‌دهند و حتی در حملات مستمرشان به فلسطینی ها از آنها محافظت می کنند.

 

وحشت

کمیته مبارزه با شهرک‌سازی و گروه‌های مردمی و ملی فلسطین طرحی موسوم به «ترس و کمک» شامل رفتن به مزارع کشاورزان در قالب گروه‌هایی به شکل فعالان محلی و بین‌المللی و دانشجویی و حزبی و جناحی راه‌اندازی کرده است. این مصطلح «ترس و کمک» در میان فلسطینیان به کمک یا مقابله با تعرضات و یا انجام کار داوطلبانه جمعی معروف است و در جامعه فلسطینی جا افتاده است، اما طی سال‌های اخیر به دلیل توسعه و تحولات اجتماعی و اقتصادی رنگ باخته است. اما این رسم و سنت که جامعه فلسطینی همواره به آن افتخار کرده است، این روزها از طریق مقابله با شهرک‌ها و پاسخ به حملات شهرک‌نشینان احیا می‌گردد.

در بسیاری از مناطق کرانه باختری، فصل برداشت زیتون با احتمال حملات شهرک نشینان و سربازان اشغالگر عجین شده است و این اتفاق در روستای بورین در جنوب نابلس و شهر سلفیت در شمال غربی کرانه باختری رخ داد.

 

خطرات متعدد

مراد اشتیوی هماهنگ کننده کمپین «ترس و کمک» گفت که فصل زیتون امسال با سال های گذشته بسیار متفاوت است. فصل زیتون امسال با خطرات زیادی از تجاوزات شهرک نشینان همراه است و به همین دلیل صدها نفر از اهالی و اصحاب مزارع در مقابل منطقه بیتا تجمع کرده و فعالیت‌های خود را در روستاهای فلسطینی مجاور آغاز کرده‌اند.

اشتوی افزود: مردم شهرک صبح امروز در تکمیل شعار قبلی جمله‌ «با وجود اشغال زیتون می چینیم» را اضافه کردند.

وی ادامه داد: پیام ما در کمیسیون این است که فصل زیتون خیر و برکت است و هزاران فلسطینی به عنوان منبع اصلی امرار معاش به آن وابسته هستند و اجازه نخواهیم داد که با حملات شهرک نشینان به فصل ترس و وحشت تبدیل شود.

هماهنگ کننده کمپین «ترس و کمک» تأکید کرد که تعداد درختان زیتون در فلسطین حدود ۱۲.۵ میلیون درخت است که از این تعداد کمتر از ۱۰ میلیون درخت زیتون میوه زیتون دارند و بقیه درختان این میوه را ندارند.


ت ت
کدخبر: 47792 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها