خبرنگار:

بی اعتنایی بزرگ روسیه به تحریم‌های آمریکا!+جزییات

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای ونزوئلایی خود بر همبستگی روسیه با دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مردم این کشور در مبارزه با تلاش‌ها برای مداخله از طریق اقدامات قهرآمیز و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا تاکید کرد.

بی اعتنایی بزرگ روسیه به تحریم‌های آمریکا!+جزییات

به گزارش منیبان؛ مهم ترین رقبای آمریکا در سطح جهانی با اغتنام فرصت طی سالیان اخیر، حضور اقتصادی و نظامی خود را در آمریکای لاتین تقویت کرده و به رقابت دیپلماتیک گسترده ای مبادرت ورزیده اند. به دنبال سفر اخیر «روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی به روسیه، اکنون مسکو برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته میزبان «فلیکس پلاسنثیا» وزیر امور خارجه ونزوئلا است.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار روز دوشنبه با همتای ونزوئلایی خود بر همبستگی روسیه با دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا و مردم این کشور در مبارزه با تلاش‌ها برای مداخله از طریق اقدامات قهرآمیز و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی آمریکا تاکید کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد طیف گسترده ای از موضوعات از جمله مبارزه با کووید-۱۹ در دستور کار دوجانبه قرار گرفت و مقامات دو کشور پیرامون آنها تبادل نظر کردند.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در چارچوب سفر رسمی وزیر امور خارجه ونزوئلا به روسیه ضمن رد کردن اقدامات خصمانه علیه مردم این کشور آمریکای جنوبی تاکید کرد کشورش از «تلاش‌ها برای پیشبرد گفت‌وگوی ملی» میان دولت و مخالفان که در حال حاضر و در آستانه انتخابات ونزوئلا در مسیر مثبتی قرار دارد، حمایت می‌کند.

در این راستا لاوروف از اعزام ناظران روس به ونزوئلا برای انتخابات شهرداری‌ها و منطقه ای پیش رو (۲۱ نوامبر/ ۳۰ آبان) خبر داد.

این مقام روس اعلام کرد که مسکو همزمان با احترام به حاکمیت ملی ونزوئلا به ارائه کمک‌های سازنده به منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی در این کشور ادامه خواهد داد.

وی همچنین افزود روسیه از تمایل ونزوئلا برای «رقم زدن مسیر توسعه آینده توسط خود ونزوئلایی‌ها» و همچنین برقراری «تعامل میان دو کشور» در زمینه «مسائل اساسی زمان ما همچون احترام به حق حاکمیت کشورها، احترام به نقش سازمان ملل متحد و یا عدم مداخله در امور داخلی» حمایت می‌کند.

لاوروف بر «تماس‌های نزدیک» بین مسکو و کاراکاس در همه زمینه‌ها تاکید کرد و از بورسیه‌های جدید برای تحصیل دانشجویان ونزوئلایی در روسیه خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا نیز در پایان این نشست که پانزدهمین دوره کمیسیون بین دولتی روسیه و ونزوئلا شمرده می‌شود ضمن ارزیابی سازنده و پیشرفت‌های حاصل شده در روابط دو کشور، اقدامات واشنگتن علیه کاراکاس را نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اصول اساسی همزیستی میان ملت‌ها توصیف کرد.

روسیه در ماه‌های اخیر در حالی تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین را در دستور کار خود قرار داده است که ازسرگیری روابط تنگاتنگی که تا پیش از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میان کوبا و روسیه حاکم بود نیز از اهداف این کشور است. گواه این ادعا سفر ماه گذشته یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه به کوبا و دیدار با مقامات کوبایی از جمله رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو و رئیس‌جمهوری سابق این کشور است.  

زمانی که در مورد نقش رو به رشد روسیه در آمریکای لاتین سخن به میان می آید، مهم است که پیشینه تاریخی روسیه را در این کشور بهتر درک کنیم.  در گذشته اکثر کشورهای آمریکای لاتین با گرایش­ های چپ، تحت تاثیر ایدئولوژی کمونیستی شوروی سابق قرار داشتند. گرایش‌های چپ ریشه در حیات و فعالیت­ های حزب کمونیست شوروی داشت، لذا نفوذ شوروی­ در آمریکای لاتین بسیار گسترده و ملموس بود.

بعد از فروپاشی شوروی این منطقه برای مدتی به فراموشی سپرده شد، اما از دیدگاه سیاسی حداقل ۲۳ کشور در آمریکای لاتین حضور دارند و بنابراین روس ها در یک دهه گذشته سعی کرده اند از فضای ضد آمریکایی و چپ در منطقه استفاده کنند و ضمن نفوذ به حیات خلوت آمریکا و به نوعی تحکیم حضور خود در جغرافیایی نزدیکتر به خاک آمریکا،  نگاهی به بازار اقتصادی نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفری در آمریکای لاتین داشته باشند.  

با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ نوعی بازنگری در نقش روسیه در نظام بین الملل انجام پذیرفت و به نوشته تارنمای اسپانیایی بی‌بی‌سی، یکی از اهداف اصلی پوتین بازگرداندن قدرت جهانی به کشورش بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از دست داده بود.  یکی از این حوزه‌ها آمریکای لاتین است که پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، نفوذ مسکو را به میزان قابل توجهی کاهش داد و با ورود پوتین به کرملین وزن بیشتری پیدا کرد.

از طرفی بحران داخلی و تحریم های آمریکا علیه کشوری چون ونزوئلا سبب شده تا روابط میان دو کشور تقویت شود و در واقع روسیه به یکی از حامیان مالی و سیاسی آن تبدیل شود. در حال حاضر ونزوئلا یکی از اصلی‌ترین هم پیمانان روسیه در منطقه محسوب می‌شود و روابط میان این دو کشور خوشایند آمریکا نیست.

همچنین در حالی که عرضه واکسن اسپوتنیک‌وی در ماه‌های اخیر به یکی از نقاط قوت و نفوذ روسیه در آمریکای لاتین و زمینه ای برای تنوع بخشیدن صادرات به این منطقه محسوب می‌شود، تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ از دیگر مسائل مورد بحث و بررسی سران کشورهای منطقه از جمله بولیوی با دولت روسیه بوده است.

یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی مشترک روسیه و بولیوی، مشارکت شرکت گازپروم در پروژه‌های گازی بولیوی است که از پنج سال پیش در این کشور آمریکای لاتین حضور دارد. به نوشته ال پائیس مجموع ذخایر گازی تحت فعالیت شرکت روسی گازپروم در بولیوی  ۷۰.۸میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تخمین زده شده است.

علاوه بر این، روسیه آمادگی خود را برای استخراج مستقیم لیتیوم که ماده اصلی ساخت باتری است، اعلام کرده است. بولیوی که دارای بیشترین ذخایر لیتیوم در جهان است، نقش چشمگیری در تولید باتری و حرکت به سمت انرژی‌های پاک خواهد داشت.


ت ت
کدخبر: 48120 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها