کارشناس عراقی:

آمریکا بدنبال وارد کردن سران تروریست‌ها به عراق است+جزییات

یک کارشناس امور امنیتی عراقی هشدار داد که آمریکا با ایجاد رخنه در مرز عراق با سوریه در تلاش برای وارد کردن سرکردگان گروههای تروریستی به عراق است.

آمریکا بدنبال وارد کردن سران تروریست‌ها به عراق است+جزییات

به گزارش منیبان؛ «علی الوائلی» کارشناس امور امنیتی عراقی در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» این کشور تصریح کرد: تکرار جنایت های آمریکا و حمله هوایی آن به مقرهای الحشد الشعبی در مرز با سوریه با هدف تلاش برای تخلیه نوار مرزی از حضور نیروهای امنیتی عراق و به منظور ایجاد رخنه ای در آنجا برای ورود سرکردگان تروریست به این کشور صورت می گیرد.

وی افزود: آمریکا روی بخش غربی عراق تمرکز کرده است و تلاش می کند که این بخش را از حضور نیروهای الحشدالشعبی خالی کند. آمریکا هر از چند گاه حملاتی را به نوار مرزی عراق با سوریه انجام می دهد تا معبری برای عبور سران تروریست به عراق بگشاید.

این کارشناس گفت: تمرکز آمریکا روی صحرای غربی (در غرب عراق) اهداف بسیاری را دنبال می کند. بارزترین اهداف این است که این منطقه پایگاهی راهبردی برای آمریکا به منظور آموزش تروریست ها خواهد بود؛ بویژه که در نزدیک محل تردد داعش بین عراق و سوریه و نزدیک پایگاه عین الاسد آمریکا قرار دارد و با پایگاه التنف در مرز سوریه با عراق در ارتباط است. علاوه بر اینها، می توان از کویت و از طریق اتوبان صحرایی استان بصره به استان الانبار عراق ادوات و تجهیزات لجستیکی و پشتیبانی را به این منطقه ارسال کرد.

وی با اشاره به سناریوی سال ۲۰۱۴ میلادی آمریکا در حمایت از داعش در عراق تاکید کرد: نیروهای رده های مختلف امنیتی عراق لازم است که دامنه عملیات نظامی خود را گسترش دهند؛ بویژه که آمریکا از تروریسم حمایت می کند و تلاش دارد تا منطقه غرب عراق را به کنترل درآورده و سناریوی سال ۲۰۱۴ میلادی را با شیوه ای متفاوت و اهدافی جدید اجرا کند.

به تازگی نگرانی‌ها در زمینه بازسازی ساختار داعش از سوی آمریکا با کمک هم پیمانان منطقه ای این کشور - در سایه تحرکات مشکوک آمریکایی در مرز سوریه و عراق - افزایش یافته و از همین رو، درخواست‌ها در عراق برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر شده است.

«صباح العکیلی» کارشناس امنیتی عراقی پنجم بهمن ماه جاری گفت: اطلاعات تایید شده ای داریم که نشان می دهد کاروان های نظامی آمریکا چهار هزار داعشی را از خاک سوریه وارد عراق کرده اند و اجازه بازرسی و تفتیش این کاروان های نظامی آمریکایی به نیروهای امنیتی عراقی داده نمی شود.

سخنگوی «کتائب حزب الله» عراق نیزبه تازگی تاکید کردد که گروهک‌های تروریستی در پایگاه‌های آمریکا در داخل سوریه یا در مرز سوریه و عراق یا مرزهای اردن و عراق آموزش می‌بینند.

یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی در سوریه پایگاه «التنف» است و اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر اقدام واشنگتن در انتقال تروریست‌ها از این پایگاه به پایگاه خود در منطقه «عین الاسد» در استان الانبار در غرب عراق منتشر شده است.

فعالیت تروریست ها در دو ماهه اخیر در برخی مناطق عراق از جمله استان های الانبار، صلاح الدین، دیاله و کرکوک افزایش یافته است.

افزایش تحرکات تروریست‌ها سبب شده تا نیروهای مسلح عراق بر شدت عملیات خود علیه بقایای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور افزوده و در طول پنج هفته اخیر شمار زیادی از سرکردگان تروریست از جمله سرکرده ارشد داعش در عراق موسوم به «جانشین خلیفه و والی عراق» در این گروه را به هلاکت رسانده و شمار دیگری از آنها را بازداشت و مقرها و مخفیگاه های آنها را منهدم کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.

ت ت
کدخبر: 4943 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها