برنامه جدید پوتین برای آمریکای لاتین+جزییات

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر روابط دیرینه نزدیک مسکو با کشورهای آمریکای لاتین، بر تمایل رو به فزونی کشورهای منطقه برای همکاری با روسیه تاکید کرد.

برنامه جدید پوتین برای آمریکای لاتین+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، پوتین در جمع مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه روسیه افزود؛ علاقه آمریکای لاتین برای همکاری با روسیه به ویژه در حوزه تامین داروهای ضد کووید-۱۹ رو به افزایش است.

عرضه واکسن اسپوتنیک‌وی در ماه‌های اخیر به یکی از نقاط قوت و نفوذ روسیه در آمریکای لاتین و زمینه ای برای تنوع بخشیدن صادرات به این منطقه تبدیل شده است .

وی با تاکید بر اینکه «روابط با آمریکای لاتین همیشه عالی بوده است» گفت: در این قاره گروهی از کشورها وجود دارند که مسکو روابط سنتی نزدیک و خوبی با آن‌ها دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه «تعداد این کشورها در حال افزایش است» خاطر نشان کرد: ما باید از این روند حمایت کنیم.

روسیه در ماه‌های اخیر در حالی تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین را در دستور کار خود قرار داده است که ازسرگیری روابط تنگاتنگی که تا پیش از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میان کوبا و روسیه حاکم بود از اهداف این کشور است. گواه این ادعا سفر ماه گذشته یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه به کوبا و دیدار با مقامات کوبایی از جمله رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو و رئیس‌جمهوری سابق این کشور است.

از طرفی در حدود یک ماه اخیر، «روخِلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی و  «فلیکس پلاسنثیا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز به روسیه سفر کرده و پیرامون تقویت روابط دو جانبه و گسترش همکاری‌ها در طیف گسترده ای از موضوعات از جمله مبارزه با کووید-۱۹ تبادل نظر کرده و به توافق رسیده اند.

همچنین بحران داخلی و تحریم‌های آمریکا علیه کشوری چون ونزوئلا سبب شده تا روابط میان دو کشور تقویت شود و در واقع روسیه به یکی از حامیان مالی و سیاسی آن تبدیل شود.

روس ها در یک دهه گذشته سعی کرده اند از فضای ضد آمریکایی و چپ در منطقه استفاده کنند و ضمن نفوذ به حیاط خلوت آمریکا و به نوعی تحکیم حضور خود در جغرافیایی نزدیکتر به خاک آمریکا،  نیم نگاهی به بازار اقتصادی نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفری در آمریکای لاتین داشته باشند.

ت ت
کدخبر: 49555 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها