تزلزل عربستان پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا!

روزنامه لا تریبون فرانسه در تحلیلی از روابط دولت جدید آمریکا با سعودی‌ها نوشت: عربستان سعودی به شدت متزلزل شده است و مناسبات اخیر میان دو کشور مانند زلزله‌ای روابط دو جانبه را در نوردیده است .

تزلزل عربستان پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا!

به گزارش منیبان؛ این روزنامه فرانسوی روز یکشنبه با طرح این پرسش که آیا آمریکا گام جدیدی به سمت تحریم ها علیه عربستان بر خواهد داشت ، نوشت: مناسبات اخیر میان دو کشور بدون شک زلزله ای در روابط ریاض و واشنگتن محسوب می شود.

لا تریبون با اشاره به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف سعودی در استانبول ، افزود : واشنگتن با انتشار گزارشی به نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه اخطار داد که بیش از این مخالفان را تهدید و یا به آنها حمله نکند.

لا تریبون می‌نویسد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته که در ارتباط با گزارش اطلاعات ملی آمریکا که تایید می‌کند  جمال خاشقچی با تایید محمدبن سلمان به قتل رسیده است، روز دوشنبه اعلامیه‌ای درباره عربستان سعودی صادر خواهد شد.  

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در رابطه با نقش او در قتل جمال خاشقچی مجازات خواهد کرد، گفت: روز دوشنبه اعلامیه‌ای درباره اینکه چه کاری انجام می‌دهیم، صادر خواهد شد. او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به واکنش عربستان نسبت به گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا از حالا به بعد با مشارکت مستقیم ولیعهد عربستان در این قتل درگیر ماجرای خاشقچی است. با این حال، حاشیه مانور او محدود است. او( بایدن) پیش از پرداختن به موضوع‌های مهم منطقه‌ای چون توافق هسته‌ای با ایران یا روند صلح اسرائیل و اعراب توانایی جدا شدن از عربستان سعودی را ندارد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه شب گزارشی را که درباره قتل خاشقچی تهیه کرده بود، منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که ولیعهد عربستان سعودی عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده است.

آمریکا در پی انتشار این گزارش، ۷۶ نفر از سعودی‌ها را تحریم کرد اما از تحریم ولیعهد سعودی امتناع کرد. این رویکرد با انتقادات شدیدی مواجه شد.

در همین حال، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وعده وضع قانونی برای تحریم مسببان این قتل را داد و خواستار بازنگری در روابط واشنگتن و ریاض شد.

پلوسی در بیانیه‌ای نوشت: عربستان سعودی باید بداند که جهان نظاره گر اقدامات زننده آنها است و مرتکبان به این عمل پاسخگو خواهند بود.


ت ت
کدخبر: 4957 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها