صف‌آرایی شهروندان اروپا در مقابل محدودیت‌های کرونا

هر چند دولت‌های غربی به منظور عدم تکرار اشتباهات گذشته در اعمال دیرهنگام تدابیر کنترل کرونا در تلاشند تا نوک پیکان اتهامات را از خود دور کرده و تلاش‌ها برای واکسیناسیون را ضایع نکنند ،اما شهروندان اروپایی خسته از اجرای محدودیت‌ها، خیابان‌ها را برای نمایش اعتراضات خود انتخاب کردند.

صف‌آرایی شهروندان اروپا در مقابل محدودیت‌های کرونا

به گزارش منیبان؛ تنها چند ماه پیش، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا از زمان آغاز همه‌گیری به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود. هنوز لذت کنار گذاشتن ماسک‌های اجباری و محدودیت‌های سختگیرانه رفت‌وآمد، کام ساکنان قاره سبز را شیرین نکرده بود که روند صعودی شمار مبتلایان به این بیماری حتی پیش از ظهور گونه جدید «اومیکرون» از آفریقای جنوبی، دولت‌ها را به سمت اعمال دوباره محدودیت‌ها سوق داد.

هر چند دولت‌های اروپایی به منظور عدم تکرار اشتباهات گذشته در اعمال تدابیر کنترل و مهار شیوع بیماری در تلاشند تا نوک پیکان اتهامات در عملکرد دیرهنگام را از خود دور کرده و تلاش ها برای واکسیناسیون گسترده مردم را ضایع نکنند اما شهروندان اروپایی خسته از اجرای محدودیت‌ها، خیابان‌ها را برای نمایش اعتراضات خود انتخاب کردند.

«هانس کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت به تازگی ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا، نسبت به مرگ احتمالی ۵۰۰ هزار نفر تا مارس ۲۰۲۲ (اوایل اسفند ۱۴۰۰) در صوت عدم اتخاذ تدابیر و اقدامات فوری هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد استفاده از ماسک در مقابل افزایش شدید میزان مبتلایان در کشورهایی مانند آلمان و اتریش می‌تواند بلافاصله موثر باشد.  

این مقام سازمان جهانی بهداشت افزود: کووید-۱۹ بار دیگر علت شماره یک مرگ‌ومیر در منطقه ما است.

به عقیده کلاگ الزام به دریافت واکسن به عنوان «آخرین راه‌حل» در نظر گرفته شود و تا پیش از آن اقداماتی همچون گواهی کووید ۱۹عملی شود.

بازگشت محدودیت‌های کرونا در حالی خشم شهروندان را برانگیخته است که حتی دستپاچگی دولت‌های اروپایی پس از کشف، در تامین، احتکار و حتی انقضای محموله‌ها پیشتر از این نیز نتوانسته بود شهروندان برخی کشورهای قاره سبز را برای دریافت واکسن متقاعد کند. به این ترتیب وادار کردن گروهی از جوامع اروپایی به پذیرش محدودیت‌ها به معضلی مضاف بر پذیرش واکسن تبدیل شده است.

 

چرا موارد ابتلاء به شدت افزایش یافته است؟

اروپا به رغم اینکه در قیاس با بخش‌های بسیاری در جهان، درصد زیادی از جمعیتش کاملا واکسینه شدند، در هفته‌های اخیر، شاهد بوده که آزمایش کرونای شمار زیادی از شهروندان مثبت بوده است.

از ماه پیش، آلمان و هلند، شاهد افزایش چهاربرابری بوده و نرخ ابتلاء در اتریش پنج برابر بیشتر شده است.

به نظر می‌رسد در کشورهای متفاوت، آمیزه‌ای از دلایل در میان باشد.

مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت، فصل زمستان، پوشش ناکافی واکسیناسیون و وجود گونه دلتا به عنوان نوع مسری‌تر ویروس کرونا را از عوامل بازگشت روند صعودی شمار مبتلایان در اروپا دانست و اقدامات بهداشت عمومی و واکسیناسیون بیشتر مردم را خواستار شد.

بسیاری از کشورهای اروپایی از اوایل امسال با افزایش سطح واکسیناسیون ، محدودیت‌هایی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات ماسک زدن را کاهش دادند.

اما حتی میان شهروندان واکسینه شده، نوع دلتا نشان داده که وقتی مردم به موقعیت‌هایی بازمی‌گردند که با محدودیت‌های اندک و در تماس نزدیک با هم هستند، می‌تواند به سرعت منتشر شود.

به نوشته بی‌بی‌سی ، این هفته، سلسله شورش‌هایی در شهرهای سراسر اروپا رخ داد و معترضان در اعتراض به مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا خودروها را به آتش کشیدند و پلیس ضد شورش در برابر معترضان صف‌آرایی کرد.  

 

در اروپا چه می‌گذرد؟

تظاهرکنندگان در سراسر هلند با پلیس در افتادند، سنگ به سمت آنها پرتاب کردند، آتش روشن کردند و خودروها را به آتش کشیدند.

مقامات در واکنش به این رویدادها، از باتوم، سگ، اسب و ماشین آب پاش استفاده کردند و حتی دست به تیرندازی زدند.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، شب‌های مکرر ناآرامی را «خشونت محض»  دانست.

در بلژیک، تظاهرات اعتراض‌آمیز بزرگ با تخریب  خودروهای پلیس به خشونت کشیده شد و در مقابل، معترضان با گاز اشک‌آور و ماشین آب پاش روبرو شدند.

شنبه گذشته، ۴۰ هزار نفر در اعتراضی آرام که توسط حزب دست‌راستی «آزادی»  سازماندهی شده بود، به خیابان‌های وین، پایتخت اتریش رفتند.

تظاهراتی نیز در ایتالیا، دانمارک و کرواسی شکل گرفت.

 

مردم از چه خشمگین هستند؟

شاید ساده ترین پاسخ به این متداول‌ترین پرسش که «مردم اروپا از چه خشمگین‌اند»، اعمال محدودیت‌های کووید-۱۹ است.

اعمال محدودیت‌های جدید برای افراد واکسینه نشده و گسترش واکسیناسیون اجباری برای اساتید و کارمندان مدارس، نیروی نظامی و پلیس از تازه ترین تدابیر ایتالیا برای کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشور است.

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا گفت: ما می‌بینیم که وضعیت در کشورهای همسایه بسیار جدی است و شرایط ایتالیا نیز بتدریج و به طور مداوم در حال بدتر شدن است.  

دولت ایتالیا دسترسی افرادی را که واکسینه نشده اند به مکان هایی مانند سینما، رستوران ها و رویدادهای ورزشی از شش دسامبر (۱۵ آذر) محدود خواهد کرد.

هلند پس از افزایش موارد ابتلاء، محدودیت نسبی سه هفته‌ای اعمال کرد. رستوران‌ها باید زودتر بسته شوند و در رویدادهای ورزشی هرگونه ازدحام ممنون شده است.

در بلژیک، مقررات برای پوشیدن ماسک شدید شده است، از جمله در اماکنی مانند رستوران‌ها که گذرنامه کرونا از پیش الزامی بود. تا نیمه دسامبر (اواخر آذر) اغلب مردم چهار روز در هفته از خانه کار خواهند کرد.

در کشورهای دیگر مانند آلمان، یونان و جمهوری چک، اقدامات مشابه اعمال یا در شرف اعمال شدن است.

هرچند، شدیدترین اقدامات مربوط به اتریش است. اتریش اولین کشور اروپایی است که از فوریه ۲۰۲۲ واکسیناسیون اجباری را اعلام کرده است، در حالی که کشورهایی مانند جمهوری چک و اسلواکی محدودیت‌های جدیدی را برای افرادی که واکسینه نشده اند، ابلاغ کرده اند.

الکساندر شالنبرگ صدر اعظم اتریش اعلام کرد: تصمیم دشواری است اما وضعیت جدی است و واکسیناسیون تنها راه خروج از این دور باطل است.

در دانمارک هم قرار است استفاده اجباری از ماسک مجددا اعمال شود. دولت بر اساس توصیه کمیسیون همه گیری به دنبال بازگرداندن این قانون به کشور است.

معاون نخست وزیر اسلواکی نیز از اعمال قرنطینه سراسری از روز پنج شنبه به مدت دو هفته خبر داد.

دولت اسلوواکی روز پنج شنبه اعلام کرد که از ۲۲ نوامبر (یکم آذر) همه کسانی که واکسینه نشده اند یا بر این بیماری غلبه نکرده اند، تحت قرنطینه اجباری قرار خواهند گرفت و به طور موقت از دسترسی به مکان‌های عمومی مگر مراکز ارائه دهنده خدمات ضروری منع می‌شوند.

جمهوری چک نیز فقط به افرادی که واکسینه شده اند و یا از بیماری بهبود یافته اند اجازه دسترسی به رستوران‌ها یا شرکت در جلسات کاری را می‌دهد. همچنین همه شرکت‌ها را مجاب کرده اند تا برای کارمندان خود آزمایش تشخیص کرونا انجام دهند .

 

 

محدودیت‌های بهداشتی کرونایی یا سلب آزادی فردی؟

مدیر اروپای سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در دفاع از محدودیت‌های کرونایی گفت: این تصمیمات به معنای محدودیت آزادی نیست، بلکه ابزاری برای حفظ آزادی فردی ما است.

اما به راستی شهروندان کشورهای قاره سبز نیز بر این باورند؟ بی تردید اگر پاسخ به این پرسش مثبت بود شاید تصاویر از روشن شدن خیابان‌های اروپا با آتش اعتراضات به جهان مخابره نشده بود.

شنبه‌های اعتراض به گواهی سلامت و واکسیناسیون در حالی به تجمعاتی معمول و مرسوم در فرانسه تبدیل شده است که به نوشته یورو نیوز، بسیاری از شرکت کنندگان در اعتراض های هفته‌های اخیر، دلیل حضور خود در خیابان ها را «دفاع از آزادی های فردی» بیان کرده بودند. سلین اوژن، یکی از این معترضان است که به عنوان منشی مطب یک پزشک فعالیت می کند. وی می گوید: «تا روز ۱۵ سپتامبر اگر واکسن نزنم شغلم را از دست خواهم داد. من تهدید به اخراج از کار شده ام. امروز به اینجا آمده ام تا از آزادی فردی برای انتخاب بین واکسن زدن یا نزدن دفاع کنم.»

به نوشته یورو نیوز، بحث بر سر مشروعیت تدابیر اتخاذ شده در کشورهای مختلف اغلب منجر به شکل‌گیری دو جبهه متضاد شده است. از یک سو عده‌ای با تکیه بر دفاع از آزادی‌های فردی بر این باور هستند که محروم کردن افراد واکسینه‌ نشده از برخی حقوق شهروندی‌ خلاف آزادی‌های فردی است. از سوی دیگر مدافعان محدودیت‌های وضع‌شده اولویت را به مقابله همه‌گیری کرونا می‌دهند و از لزوم در نظر گرفتن منافع عمومی سخن می‌گویند.

یکی از استدلال‌های مدافعان وضع محدودیت برای افراد واکسینه‌نشده این است که این افراد با تکیه بر آزادی‌های فردی‌ نمی‌توانند دیگران را در معرض خطر ابتلا به بیماری واگیردار قرار دهند. دولت اتریش بر همین اساس پیش از اعلام قرنطینه سراسری جدید در این کشور تصمیم به قرنطینه افراد واکسینه‌نشده گرفته بود.

این تضاد و تقابل در جوامع اروپایی تا جایی پیش رفته است که محرومیت افراد واکسینه نشده از خدمات تامین اجتماعی در کشوری همچون اسپانیا نیز به تیتر رسانه‌ها و موضوع اعلام نظرات کارشناسان تبدیل شده است.

موضوع حد و مرز منافع عمومی و آزادی‌های فردی در زمینه واکسیناسیون احتمالا در صورت اتخاذ تصمیمی مشابه تصمیم دولت اتریش در دیگر کشورهای اروپایی از حالا هم داغ‌تر خواهد شد. دولت اتریش تصمیم به اجباری کردن واکسیناسیون در برابر «کووید ۱۹» از سال ۲۰۲۲ گرفته است.


ت ت
کدخبر: 50940 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها