بازگرداندن ۱۵۰۰ پناهجوی عراقی از بلاروس+جزییات

مقام های عراقی اعلام کردند که بیش از یک هزار و ۵۰۰ پناهجوی تبعه این کشور از مرزهای بلاروس به کشورشان بازگردانده شدند.

بازگرداندن ۱۵۰۰ پناهجوی عراقی از بلاروس+جزییات

به گزارش منیبان، وزارت مهاجرت و آوارگان عراق امروز (شنبه) اعلام کرد که بیش از یک هزار و ۵۰۰ پناهجو که بیشتر آنان را کردهای عراقی تشکیل می هند از بلاروس به کشور بازگردانده شدند.  

در همین راستا «کریم النوری»، معاون وزیر مهاجرت و آوارگان عراق به خبرگزاری «المعلومه» گفت که مقام ها و دستگاه های دولتی به تخلیه عراقی های سرگردان در مرز بلاروس و لهستان ادامه می دهد و تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از آنان را به کشور بازگشت داده اند.

وی با تکذیب برخی شایعه ها مبنی بر توقف عملیات بازگشت پناهجویان تاکید کرد که وزارت مهاجرت و آوارگان کار تخلیه شهروندان عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس و لهستان را متوقف نکرده است.

النوری افزود که تاکنون صدها پناهجو به کشور بازگردانده شده اند که بیشتر آنان را کردهای شمال عراق تشکیل می دهد.

معاون وزیر مهاجرت و آوارگان عراق یادآور شد که شمار و آمار پناهجویان عراقی سرگردان در مرزهای اتحادیه اروپا نامشخص است زیرا بیشتر آنان غیرقانونی از عراق به ترکیه سفر کرده و از آنجا به طور قاچاق راهی بلاروس شده اند.

النوری ادامه داد که وزارت مهاجرت و آوارگان در حال جمع آوری آمار و اطلاعات پناهجویان عراقی است و کسانی را که به کمک فوری نیاز داشته باشند بدون نوبت به کشور باز خواهد گرداند.

وزارت مهاجرت و آورگان عراق اواخر آبان گذشته از اختصاص پرواز ویژه برای بازگرداندن پناهجویان عراقی سرگردان در مرزهای بلاروس و لهستان خبر داد.

گفته می شود که بیش از دو هزار پناهجوی عراقی نزدیک مرز بلاروس با لهستان در شرایط بسیار دشوار مستقر شده و ناامیدانه قصد ورود به اتحادیه اروپا را از طریق لهستان دارند.

قضیه عزیمت پناهجویان عراق از طریق بلاروس به لیتوانی در هفته های اخیر باعث تشدید اختلافات بین «ویلنیوس» و «مینسک» از یک سو و اتحادیه اروپا و بلاروس از طرف دیگر شده است، از این رو اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است که جلوی سفر پناهجویان غیرقانونی خود را به بلاروس بگیرد.

این وضعیت، حدود چهار ماه پیش نیز سبب شد که خطوط هوایی عراق به مدت یک هفته، پروازهای مستقیم خود را از بغداد به مینسک متوقف کند.

 اتحادیه اروپا افزایش یکباره تعداد مهاجران عراقی به بلاروس و انتقال غیر قانونی آنها را به لیتوانی که  عضو اتحادیه اروپا است، بخشی از عملیات انتقامی مینسک دربرابر تحریم های جدیدی دانسته  که این اتحادیه بر بلاروس اعمال کرده است.

لیتوانی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۱۷۱ مهاجر غیرقانونی را در حین تلاش برای ورود به داخل مرزهای لیتوانی، نزدیک مرز بلاروس دستگیر کرده که بزرگترین عملیات توقیف مهاجران غیرقانونی در یک روز طی سال جاری میلادی به شمار می رود و اکثر آنها اتباع عراقی هستند.

بر اساس گزارش ها باندهای قاچاق حدود ۱۵ هزار دلار از هر مهاجر عراقی برای انتقال آنها از مینسک به داخل مرزهای اتحادیه اروپا از طریق خاک لیتوانی پول دریافت کرده اند.

لیتوانی واقع در شمال شرقی اروپا به عنوان یکی از کشورهای کوچک عضو اتحادیه اروپا است که جمعیتی قریب به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارد و از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و در مغرب با دریای بالتیک هم مرز است.

اتباع عراقی در سال های اخیر توجه ویژه ای برای سفر به کشورهایی مانند بلاروس و اوکراین نشان داده و بخشی از سرمایه گذاری های خود را در این کشورها انجام داده اند؛ همین امر مراودات تجاری را بین عراق و این گونه کشورها بیشتر کرده است.

در پی سرگردانی شماری از پناهجویان عراقی در مرزهای بلاروس و برخورد نامناسب با آنها، دولت عراق آبان گذشته مجوز کنسولگری بلاروس را به طور موقت تعلیق و پروازها به این کشور را متوقف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق به رسانه ها گفت که عراق پروازهای مستقیم با بلاروس را متوقف کرده است.

وی افزود: وزارت خارجه عراق به طور موقت مجوز فعالیت کنسولگری افتخاری بلاروس در بغداد را نیز سلب کرده است که این گام ها برای حفاظت از شهروندان عراقی در برابر شبکه های قاچاق انسان از طریق بلاروس و لهستان صورت می گیرد.

الصحاف گفت: سفارتخانه های عراق در مسکو و ورشو در حال هماهنگی تلاش ها برای بازگرداندن داوطلبانه شهروندان سرگردان در مرز بلاروس هستند.

وی گفت که شهروندان عراقی در دستان شبکه های قاچاق انسان در خطر واقعی هستند.

الصحاف افزود: تعیین شمار عراقی های سرگردان در مرز بلاروس و لهستان دشوار است اما آمار اولیه از وجود ۵۰۰ عراقی حکایت دارد. 

وی خاطرنشان کرد که وزارت خارجه عراق تلاش های دیپلماتیک و سیاسی برای بازگردان داوطلبانه مهاجران عراقی انجام می دهد و وضعیت در نوار مرزی بین بلاروس و لیتوانی و لتونی و لهستان را با دقت دنبال می کند.

در همین راستا، بلاروس در پی درخواست اتحادیه اروپا و وزیران کشورهای عضو گروه هفت برای پایان دادن فوری به کارزار تهاجمی و بهره جویانه از مهاجران، اعلام کرده که خواستار کاهش این بحران است.


ت ت
کدخبر: 51948 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها