آلمان مشتری آمریکا شد

بنابر گزارش‌ها، وزارت دفاع آلمان برای برآورده کردن الزامات ناتو دو پروژه خرید تسلیحاتی از آمریکا را در دستور کار دارد. یکی از این پروژه‌ها مربوط به جایگزینی ناوگان هواپیماهای جنگی تورنادو با جنگنده‌های اف۱۸ آمریکا است.

آلمان مشتری آمریکا شد

به گزارش مُنیبان، کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع دولت فدرال آلمان مشغول فراهم کردن زمینه تحقق دو پروژه تسلیحاتی است که از سال‌های پیش مطرح و مورد مناقشه بوده است.

خبرگزاری آلمان شنبه هشتم ژانویه با اعلام این خبر افزود لامبرشت پیش از این درباره جایگزینی ناوگان تورنادو نیروی هوایی با اولاف شولتس، صدراعظم گفت‌وگو کرده است.

نخستین پیش‌نمونه هواپیماهای جنگی موسوم به تورنادو، که در سه مدل مختلف طراحی شده‌اند، سال ۱۹۷۴ آزمایش شد و معرفی و به کارگیری رسمی آن به بیش از چهار دهه قبل بازمی‌گردد.

جنگنده‌های تورنادو محصول کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های آلمانی، بریتانیایی و ایتالیایی است و سال ۲۰۱۹ در نیروی هوایی ارتش بریتانیا از رده خارج شد.

طرح به جا مانده از دولت مرکل

طرح جایگزینی ناوگان تورنادو در نیروی هوایی ارتش آلمان به دولت آنگلا مرکل باز می‌گردد. آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع پیشین آلمان تصمیم گرفته بود برای این جایگزینی تعدادی جنگنده F-۱۸ از ایالات متحده خریداری کند.

به گزارش دویچه وله جنگنده‌های آمریکایی به نیروی هوایی آلمان امکان می‌دهد الزام پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای "مشارکت هسته‌ای" در کار با جنگ‌افزارهای آمریکا را برآورد کند.

بر پایه "طرح بازدارندگی هسته‌ای" ناتو، هم‌پیمانان این پیمان دفاعی باید در هنگام وقوع یک جنگ احتمالی به سلاح‌های هسته‌ای آمریکا دسترسی داشته باشند و به عبارت دیگر قادر باشند آنها را به هدف برسانند.

یکی از راه‌حل‌ها برای آلمان می‌توانست تجهیز و دریافت مجوز برای حمل کلاهک اتمی در جنگنده‌های اروپایی مدرن‌تر موسوم به "یوروفایتر" باشد که بسیار دشوار و در آینده نزدیک تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری آلمان پس از گفت‌وگوهای شولتس و لامبرشت بررسی‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفت؛ از جمله این که آیا خرید جنگنده‌های فوق پیشرفته F-۳۵ می‌تواند بدیلی برای جایگرینی ناوگان تورنادو باشد.

مسئله دیگری که قرار است بررسی شود این است که آیا جنگنده‌های یوروفایتر می‌توانند برای ماموریت دوم ناوگان تورنادو که مشارکت در جنگ الکترونیکی است، به کار گرفته شوند.

پهپادهای مسلح در اختیار ارتش آلمان

همچنین قرار است بررسی شود که برای مسلح کردن هواپیماهای بدون سرنشین جدید ارتش آلمان موسوم به heron چه اقداماتی لازم است و این کار در چه زمانی قابل انجام است.

دولت ائتلافی آلمان متشکل از حزب‌های سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد در ماه نوامبر سال پیش توافقی امضاء کرد که تجهیز پهپادها به جنگ‌افزار نظامی را ممکن می‌کند.

بر مبنای قرارداد ائتلاف، پهپادهای مسلح برای حفاظت از سربازان آلمان در ماموریت‌های برون‌مرزی به کار گرفته می‌شوند. احزاب دولت ائتلافی بر سر جایگزینی ناوگان تورنادو نیز توافق کرده‌اند.

"مشارکت هسته‌ای" آلمان در ماموریت‌های ناتو همواره مورد مناقشه بوده است. در پایگاه هوایی بوشل واقع در ایالت راین‌لند فالتس حدود ۲۰ بمب اتمی ارتش آمریکا از مدل B-۶۱ انبار شده که می‌توانند زیر جنگنده‌های تورنادو نصب شوند.

ماموریتی که در طرح بازدارندگی ناتو برای جنگنده‌های تورنادو در نظر گرفته شده همراهی و محافظت از بمب‌افکن‌ها در جنگ‌های الکترونیکی است.

بر این اساس، وزارت دفاع آلمان قصد دارد برای برآورده کردن الزامات ناتو ۳۰ فروند جنگنده F-۱۸ از ایالات متحده بخرد. همچنین قرار است ۱۵ فروند از مدل Growler این جنگنده‌ها نیز خریداری شود که در جنگ الکترونیکی و از کار انداختن سامانه دفاع ضدهوایی کاربرد دارند.

 

ت ت
کدخبر: 59386 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها