خروج ونزوئلا از ابَرتورم پس از سه سال

بانک مرکزی ونزوئلا به دنبال ثبت تورم زیر ۵۰ درصد طی ۱۲ ماه متوالی، از خروج این کشور از چرخه ابَرتورمی که از سال ۲۰۱۷ در آن قرار داشت، خبر داد.

خروج ونزوئلا از ابَرتورم پس از سه سال

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری افه، پس از ثبت تورم ۷.۶ درصدی در دسامبر گذشته (آذر- دی)، طبق اعلام بانک مرکزی ونزوئلا به نظر می‌رسد که این کشور پس از گذشت بیش از سه سال (از نوامبر ۲۰۱۷)، با افزایش کمتر از ۵۰ درصد قیمت‌ها طی ۱۲ ماه متوالی در سال ۲۰۲۱ بر تورم شدید غلبه کرده است.

پس از افزایش تورم ۷.۱ درصدی در ماه سپتامبر(شهریور)، ۶.۸ درصد در ماه اکتبر۰ابان) و ۸.۴ درصد در نوامبر(آذر)، نرخ تورم در دسامبر(دی) برای چهارمین ماه متوالی در این کشور آمریکای لاتین تک رقمی شد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی ونزوئلا، دسامبر ۲۰۲۰ آخرین ماه افزایش قیمت‌ها بیش از ۵۰ درصد (۷۷.۵ درصد) در این کشور بود.

آمارهای رسمی از خروج ونزوئلا از چرخه ابر تورم در حالی منتشر شده است که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور کمتر از یک هفته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: از نظر سیاسی و طبق نتیجه مدیریت تورم بین ماه‌های سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر که به صورت تک رقمی و با روند نزولی بوده است، می‌توانم اعلام کنم که ونزوئلا از وضعیت ابر تورم خارج می‌شود.  

ونزوئلا اگر چه هنوز تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار دارد اما این کشور آمریکای جنوبی با افزایش تورم ۶۸۶.۴ درصدی، سال ۲۰۲۱ را به پایان رساند که در مقایسه با تورم ۲۹۵۹.۸ درصدی سال گذشته، بیانگر روند کاهشی است.  

 اقتصاد ونزوئلا از هشت سال پیش تاکنون در وضعیت رکود به سر می برد، با این حال مادورو همچنین بدون بیان جزئیات از رشد ۷.۵ درصدی اقتصاد ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ خبر داد.

نرخ تورم در ونزوئلا که در سال‌های اخیر به ویژه تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی وکاهش روز افزون ارزش بولیوار مواجه است، در سال ۲۰۲۰ به سه هزار درصد رسید.

ونزوئلا که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود، در سال‌های اخیر به رغم در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر نفتی در جهان (بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه) از جایگاه دوازدهمین کشور صادر کننده در سال ۲۰۱۷ به بیست و یکمین کشور تولیدکننده نفت در سال ۲۰۱۹ تنزل یافت.

چرخ‌های اقتصاد ونزوئلا که تاکنون با سهم ۵۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۹۵ درصدی از کل صادرات، حول محور صنعت پالایش و صادرات نفتی در جریان بود، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر به پایین ترین میزان خود رسیده است.

این در حالی است که به گزارش تارنمای اویل‌پرایس، با وجود چند دهه تحریم های سخت آمریکا و زیرساخت های در حال فروپاشی انرژی، شرکت ملی نفت ونزوئلا با گزارشی در مورد افزایش قابل توجه تولید نفت خام برای نوامبر ۲۰۲۱ (آبان)، ناظران را متحیر کرده است.

گزارش ماهانه بازار نفت اوپک برای دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) نشان می دهد که ونزوئلا به طور متوسط روزانه ۸۲۴ هزار بشکه نفت در روز از ماه نوامبر ۲۰۲۱ تولید کرده است.

این نمایانگر افزایش ۹ درصدی در مقایسه با یک ماه قبل است و تقریبا دو برابر ۴۳۴ هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال قبل است.


ت ت
کدخبر: 59410 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها