سخنان جنجالی کرباسچی در کلاب هاوس/ دیدگاه خاتمی نسبت به آیت الله هاشمی چیست؟

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هاشمی رفسنجانی به جهت زیاد خوش باور بودن و اعتماد وافر به افراد، مورد نقد قرار می‌گیرد.

سخنان جنجالی کرباسچی در کلاب هاوس/ دیدگاه خاتمی نسبت به آیت الله هاشمی چیست؟

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، غلامحسین کرباسچی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، شامگاه یکشنبه ۱۹ دی ماه، در سالروز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی  در کلاب هاوس گفت: بسیاری از حرف‌ها را باید در زمان درست زد در شرایطی که جو حاکمیتی و تبلیغاتی با این حرف‌ها موافق نیست بسیاری از حرف‌ها ناگفته می‌مانند. بسیاری از حرف‌ها در مورد هاشمی گفته نشده است. خارج نشینان وقتی از هاشمی انتقاد می‌کردند در حقیقت انتقاد آنها از حاکمیت بود چراکه هاشمی هم نقشی در پیروزی انقلاب و استمرار آن داشت. 

وی افزود: جوادی آملی در ۱۱ آذر ۹۶ در همایش بررسی شخصیت هاشمی در قم صحبت‌هایی را در مورد هاشمی رفسنجانی مطرح کرد که مهمترین آنها عبارت بود از اینکه، مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می‌کنند نمی لغزند، آشفته نمی‌شوند، جامعه را آشفته نمی‌کنند و اگر جامعه بخواهد آشفته شود، نمی‌گذارند این اتفاق بیافتد. هاشمی از تخت به تخته کشانده شد و  تکانی نخورد، در تخت و تخته هاشمی رفسنجانی بود. کسی نمی‌تواند به دلیل این قبیل صحبت‌ها جواد آملی را به منافعی متهم کند چرا که اولا هاشمی دیگر در دنیا نیست و در ثانی شخصیتی مانند جوادی آملی از روی شناخت چنین مواردی را در مورد هاشمی رفسنجانی مطرح کرده است. 

کرباسچی ادامه داد: همه افرادی که در انقلاب نقش داشتند از رهبر کبیر انقلاب تا پایین به میزان نقشی که ایفا کردند، اشتباهات ریز و درشتی داشتند و کسی نمی‌تواند مدعی عصمت شود. کما اینکه امام در صحبت‌های خود به برخی اشتباهات خود اشاره کرده وهمچنانکه می‌گفتند، انقلابی عمل نکردیم. علاوه بر این در مورد رای ندادن ایشان به بنی صدر هم می‌توان انتقاداتی مطرح کرد و یا در مورد احمد خمینی نیز گاها انتقاداتی مطرح می‌شود چراکه از پخش سریال اوشین تا عزل و نسب‌های امام دخالت داشتند و همه این قضایا با چهار نفر حاضر در دفتر امام صورت می‌گرفت. 

کرباسچی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مورد انقلاب در گعده ها از همان زمان ابتدای انقلاب مطرح بوده است. لذا در مورد نقد می‌توان به سراغ بسیاری از افراد رفت. بنده معتقدم اگر با آن سیستم مدیریتی لیبرالی کشور اداره می‌شد، امروز کشور دچار چنین مشکلاتی نمی‌شد.‌ همه خطا و اشتباه داشتیم و باید به صورت نسبی گفت. در این گذر هاشمی رفسنجانی هم به جهت زیاد خوش باور بودن و  اعتماد وافر به افراد، مورد نقد قرار می‌گیرد. ایشان علاقه به سازندگی ایران داشت و فکر می‌کرد میتواند زندگی مردم را ارتقا دهد بنابراین از این حواشی و سیاسی بازی‌ها دوری می‌کرد. بسیاری معتقدند هاشمی رفسنجانی در شکل‌گیری مجلس چهارم نقش داشته اما همان‌ها بسیار به او ضربه زدند و به هاشمی توهین کردند. 

این چهره اصلاح‌طلب در ادامه خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی در مورد دبیر مجمع هم به همین ترتیب عمل کرد و یا در مورد وزیر اطلاعات نیز به همین صورت عمل کرد و نتیجه آن را مشاهده کرد، کما اینکه وزیر اطلاعات رفتارهای نامناسبی داشت تا جایی که از برخی جلسات هیئت دولت بیرون می‌رفت. هاشمی در انتخاب بسیاری از اعضای خبرگان نقش داشت اما آنها بعد از این راه دیگری را پیش گرفتند. هاشمی معتقد بود افراد مستعد می‌توانند در پیشرفت کشور به خوبی عمل کنند و در این مورد آینده‌نگری نکرد. 

کرباسچی در پایان یادآور شد: هاشمی رفسنجانی، خاتمی را به عنوان وزیر ارشاد انتخاب کرد اما او استعفا داد. بعد از آن، هاشمی، میرسلیم را به عنوان وزیر ارشاد انتخاب کرد اما به دلیل اینکه میرسلیم مهندس موتورهای احتراق در دانشگاه بود و ارتباطی با وزارت ارشاد نداشت و هاشمی رفسنجانی نمی‌دانست که این انتصاب تا چه اندازه او را از جناح چپ و هنرمندان جدا می‌کند.  متأسفانه جناح چپ که برخی از آنها با شنل سرخ و شمشیر آخته به دولت هاشمی پرداختند و به اندازه‌ای از او انتقاد کردند که بعد از دوم خرداد، فاصله آنها با هاشمی بیشتر شد. البته خاتمی بسیار علاقمند به هاشمی رفسنجانی بود و هست لذا با دیدگاه نسبی باید به شخصیت‌ها پرداخت. در پایان ذکر این نکته ضروری است که تاریخ اراده خدا است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

ت ت
کدخبر: 59560 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها