نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

هیچ کس به اندازه هاشمی جنگ را نمی شناخت

نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: من معتقدم در میان کسانی که به مسائل جنگ آشنا بودند هیچکسی به اندازه آقای رفسنجانی مسائل جنگ را هم در سطح استراتژیک و هم سطح عملیاتی خوب نمی‌دانست.

هیچ کس به اندازه هاشمی جنگ را نمی شناخت

به گزارش خبرنگار منیبان، سردار حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی که در کافه خبر کلاب‌هاوس برگزار شد، گفت: از سال 1357 با اسم و عملکرد آقای هاشمی آشنا شدم. در دوره تظاهرات به دنبال این بودیم که کدام شخصیت ها را باید مطرح کرد و در این میان دیدیم یکی از کسانی که در کنار آیت طالقانی، منتظری و ربانی شیرازی بودند آقای هاشمی رفسنجانی بودند و متوجه شدیم، ایشان از علمای زندانی است که بیشترین شکنجه و آسیب را دیده اند.

او افزود: آقای رفسنجانی راه و شیوه امام خمینی را به درستی می‌دانست و هم بسیار به ایشان علاقه مند بود و در تمام اقدامات خود سعی می‌کرد مسیری که امام برای مبارزه با استبداد دنبال می‌کند را پیروی کند و از طرف دیگر در عین حال انسان واقع گرایی بود و در عمل شیوه های خاص خود را دنبال می‌کرد.

نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: آقای هاشمی هرکسی در زمان شاه علیه رژیم مبارزه می‌کرد را حمایت می‌کرد و نظام مطلوب که  انقلاب اسلامی بود را دنبال می‌کرد به همین دلیل، آقای رفسنجانی کسی هست که با مبانی اسلام آشناست و روی قرآن تدبر کرده است.

سردار علایی بیان کرد: ایشان در همه مسائل بسیار ریز می‌شد و با طرح سوالات مختلف ابعاد موضوع را درک می‌کرد به همین دلیل خیلی خوب یاد می‌گرفت. من معتقدم در میان کسانی که به مسائل جنگ آشنا بودند هیچکسی به اندازه آقای رفسنجانی مسائل جنگ را هم در سطح استراتژیک و هم سطح عملیاتی خوب نمی‌دانست. ایشان در افکار، رفتار و دیدگاه خود تغییر ایجاد کرد، آقای رفسنجانی فرد متفاوتی بود.

سردار علایی تاکید کرد: آیت الله رفسنجانی در مورد مسائل مختلف حاضر به صحبت کردن و توضیح دادن بود. بعد از جنگ با جمعی از دوستان هرچند وقت یکبار خدمت ایشان می‌رسیدیم و درباره تمام ابعاد جنگ صحبت میکردیم. ایشان زودتر از بقیه متوجه  میشد استراتژی ما در ادامه جنگ با واقعیات و ظرفیت های کشور و استراتژی آمریکا و شوروی، همخوانی ندارد و به دنبال راه حلی برای این کار برآمد. به نظرم از عملیات رمضان تقریبا به این نتیجه رسید باید از موضع قدرت، جنگ را تمام کنیم ولی مشکلی که وجود داشت این بود همانطور که، امام مسئله عبور از مرز را مطرح کردند و هیچکس حمایت نکرد، دیگران از نظر ایشان حمایت نکردند.

او بیان کرد: ایشان به این نتیجه رسیدند در ساختار کشور اشکالاتی وجود دارد که درنتیجه آن قانون اساسی دوم نوشته شد ولیکن ایشان در اواخر عمر خود که مسئولیت اجرایی نداشتند، تغییرات اساسی از نظر فکری پیدا کردند و متوجه اشکالات اساسی در حکمرانی ایران و سیستم اداری کشور شدند و به شدت دنبال این بودند تا بتوانند این مسائل را حل و فصل کنند. یکی از ویژگی های آقای رفسنجانی این بود که ارتباطش با مردم بسیار نزدیک بود و مردم خطبه های نماز جمعه ایشان را می‌فهمیدند. یک کار بزرگ دیگر آیت الله رفسنجانی که بسیار تاثیرگذار است، نوشتن خاطرات روزانه بوده است که بسیار راهگشاست.

او در پایان گفت: آخرین نکته این است که آقای هاشمی رفسنجانی به دنبال این بود ایران را تبدیل به الگو کند. او می‌گفت ثمره جمهوری اسلامی این است ایرانی آزاد داشته باشیم برهمین اساس معتقد به آزادی اقتصادی و سیاسی بود و میگفت با باز گذاشتن دست مردم می‌توان، پیشرفت کرد. او معتقد بود ما باید با کشورهای دنیا جهت بهره گیری از ظرفیت های فناوری و علمی وابستگی متقابل ایجاد کنیم.

ت ت
کدخبر: 59563 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها