پاپ خواستار مذاکره شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در مراسم عبادی روز یکشنبه خود خواستار پایان دادن به درگیری ها در قزاقستان شد و برای قربانیان اعتراض ها در این کشور دعا کرد.

پاپ خواستار مذاکره شد

به گزارش مُنیبان، تارنمای واتیکان نیوز نوشت: پاپ فرانسیس گفت از شنیدن کشته شدن تعداد زیادی از مردم در اعتراضات به افزایش قیمت سوخت در قزاقستان «اندوهگین» شده است.

وی گفت برای افراد کشته شده و خانواده های شان دعا می کنم.

وی همچنین  ابراز امیدواری کرد که نظم و هماهنگی اجتماعی از طریق مذاکره و اجرای عدالت در این کشور دوباره برقرار شود.

واتیکان به نقل از آمار وزارت کشور قزاقستان شمار کشته ها در درگیری ها را بیش از ۱۵۰ نفر و افراد بازداشت شده را بیش از ۴ هزار نفر اعلام کرد.

مقامات قزاقستان گفته اند به دنبال مرگبارترین حملات خشونت آمیز که در چند دهه گذشته در این کشور بی سابقه بوده است با کمک نیروهای انتظامی روسی موفق به ایجاد ثبات در اوضاع شده اند.

اعتراضات در قزاقستان نخست درواکنش به افزایش شدید قیمت گاز طبیعی آغاز شد و بتدریج به مخالفت گسترده با نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری پیشین این کشور تبدیل شد. وی تا قبل از آغاز اعتراضات رئیس شورای قدرتمند امنیتی این کشور نیز بود.

خبرگزاری روسیه به نقل از وزارت بهداشت قزاقستان تایید کرد که در این درگیری ها ۱۶۴ نفر از جمله دو کودک جان باخته اند. 

درگیری ها در قزاقستان به موضوع جدیدی در تنش بین آمریکا و روسیه تبدیل شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه پس از اعزام نیروهای روسیه برای کمک به کنترل اعتراض ها در کشور همسایه قزاقستان،  از این فرصت برای فشار به مسکو  بهره برداری کرده است.

بلینکن همچنین از عملکرد رییس جمهوری قزاقستان در شلیک به معترضان انتقاد کرده و گفته که دستور برای شلیک به قصد کشتن اشتباه بوده و باید لغو شود.


ت ت
کدخبر: 59620 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها