اشتیاق آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام گرفته توسط یک شرکت بین المللی، ۷۷ درصد آمریکایی ها خواهان مذاکره با ایران و بدست آوردن یک توافق هسته ای هستند.

به گزارش مُنیبان، براساس نظرسنجی های انجام شده توسط شرکت آمریکایی "مورنینگ کانسالت" (یک شرکت خصوصی بین المللی پایگاه داده ها مستقر در آمریکا) در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ دسامبر (۷ تا ۸ دی ماه) بسیاری از آمریکایی ها خواهان مذاکره با ایران هستند، حتی اگر توافق بدست آمده از این مذاکرات نتواند مانع توقف ایران در دستیابی به تسلیحات هسته ای شود.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط این شرکت پایگاه داده، بیشتر آمریکایی ها اگرچه از یک سو نگران تسلیحات هسته ای می باشند، اما آماده لغو تحریم‌ها برای شروع مذاکرات هستند، هرچند به عقیده این شرکت کنندگان شکاف حزبی شدید در آمریکا دستیابی به توافق را پیچیده کرده است.

براساس نظرسنجی های انجام گرفته توسط شرکت مورنینگ کانسالت، ۷۷ درصد از رای دهندگان آمریکایی اگرچه از یک سو نگران تسلیحات هسته ای می باشند، اما از سوی دیگر خواهان لغو مذاکرات برای از سرگیری مذاکرات بوده و بر این عقیده هستند که توافق با تهران مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود. در این میان ۵۶ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی حامی یک توافق هسته ای با ایران بوده و ۶۵ درصد هم با خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا از توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۸ مخالف هستند.

بر اساس این نظرسنجی، اکثر آمریکایی ها همچنان از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران حمایت می کنند و معتقدند در صورت از سرگیری مذاکرات، تحریم ها علیه تهران باید کاهش یابد حتی با وجود اینکه اکثریت اندک گفته اند که توافق جدید ممکن است مانع از تولید سلاح هسته ای ایران نشود.

با این حال، با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای و پررنگ شدن سایه ترامپ برای حضور در این انتخابات، فرصت‌ «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای اقدام موثر در مذاکرات با ایران در حال کاهش است.

«تریتا پارسی» معاون اجرایی اندیشکده آمریکایی کوئینسی در خصوص تلاش دولت واشنگتن برای پیوستن دوباره به برجام توضیح داد: «بایدن از یک سو با عدم کاهش تحریم‌ها و از سوی دیگر با تلاش برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای با تهران از طریق یک فرمان اجرایی در روزهای آغازین دوره ریاست‌جمهوری، در حال از دست دادن فرصت ها است». پارسی در عین حال خاطرنشان کرد: «راهبرد بایدن در قبال برنامه هسته ای ایران تاکنون به هشت دور مذاکرات بی‌نتیجه و ادامه توسعه برنامه هسته‌ای ایران تا غنی‌سازی ۶۰ درصد منجر شده است». وی افزود که رویکرد آزمایشی دولت کنونی آمریکا منجر به هزینه‌های سیاسی بالقوه و تشدید چالش ها در مذاکرات هسته ای شده است.  

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم در پاسخ به سوالاتی در خصوص راهبرد دولت بایدن در قبال مذاکرات هسته ای با ایران گفت: «آمریکا تنها به لطف تلاش های دولت بایدن برای متحد کردن سایر طرف های توافق ۲۰۱۵ توانسته در مذاکرات شرکت کند». این مقام همچنین خروج ترامپ را از برجام  عامل قرار دادن ایران در مسیر تحریک آمیز کنونی دانست؛ مسیری که به گفته وی در وهله اول مذاکرات را بیش از پیش دشوار کرده است.

«روئل مارک جرکت» عضو ارشد "بنیاد دفاع از دموکراسی ها" (یک اندیشکده مستقر در آمریکا و تحت نفوذ لابی های صهیونیسم) در این خصوص گفت: «شمار کسانی که در واشنگتن تمایل به مذاکره با ایران دارند، کم است». وی افزود: «دموکرات ها خود را کاملا آماده یک ایران هسته ای کرده اند و گمان می کنم اکثر جمهوری خواهان نیز چنین هستند».

هرچند به ادعای مارک جرکت ممکن است چنین وضعیتی بر کنگره آمریکا حکمفرما باشد، اما نظرسنجی نشان می دهد که رای دهندگان آمریکایی به گونه ای دیگر می اندیشند.

از هر پنج رای‌دهنده آمریکایی شرکت کننده در نظرسنجی مورنینگ کانسالت، چهار نفر اعلام کرده اند که نگران تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران هستند.

به گفته «ولی نصر» استاد مطالعات خاورمیانه و روابط بین‌الملل، علی‌رغم این نگرانی‌ها، تلاش برای توافق با ایران به‌ویژه برای دولت بایدن منطقی نخواهد بود.

به عقیده این استاد مطالعات خاورمیانه با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای امسال، هر گونه سرمایه سیاسی که برای ایران خرج ‌شود، دولت بایدن را از اولویت‌های مهم داخلی مانند "طرح بازسازی بهتر" منحرف خواهد کرد. نصر تاکید کرد: «یک سیاستمدار خوب آنچه را که از نظر سیاسی کم‌هزینه‌تر است، انتخاب می‌کند، حتی اگر این سیاست خارجی بد باشد».

«الکس وطنخواه» مدیر برنامه ایران در "موسسه خاورمیانه" گفت: «شکاف حزبی و جدول زمانی انتخابات آتی ایالات متحده باعث شده که مقامات ایرانی باور چندانی به وعده های مقامات آمریکایی نداشته باشند. به عبارتی اگر عمر دولت کنونی بیش از چهار سال به طول نیانجامد چه؟ اگر دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای شکست بخورند چه اتفاقی می افتد؟» به عقیده وطنخواه همین موراد سبب شده مذاکرات با کندی پیش برود.

اگر مذاکرات در وین با شکست مواجه شود، چه اتفاقی می افتد؟

از هر سه رای دهنده در نظرسنجی مورنینگ کانسالت دو نفر گفتند که در صورت شکست مذاکرات در وین، از افزایش تحریم های اقتصادی علیه ایران حمایت خواهند کرد، حتی اگر برخی کارشناسان این تحریم ها را بی ارزش دانسته اند.

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در "گروه بین المللی بحران" در این مورد گفت: «تا این مرحله، دوبرابر کردن تحریم‌های موجود تاثیر اقتصادی جزئی بر ایران خواهد داشت، چراکه ایرانی ها فضای زیادی برای تشدید تنش در حوزه هسته‌ای دارند».

جرکت که از مدافعان خروج ترامپ از برجام و تشدید تحریم ها علیه تهران بود، تاثیر دو برابر کردن تحریم‌ها را علیه ایران در برهه کنونی محدود ارزیابی می کند.

گزینه دیگری که در نظرسنجی مورنینگ کانسالت از رای دهندگان آمریکایی مورد پرسش قرار گرفته، مداخله نظامی است که کمترین رای را در میان شرکت کنندگان به خود اختصاص داده است. به عبارتی در حالیکه ۵۹ درصد رای دهندگان شرکت کننده در این نظرسنجی، حامی دیپلماسی با ایران هستند، تنها ۳۶ درصد از مداخله نظامی علیه ایران دفاع کرده اند.

به عقیده نصر هم «جنگ به خودی خود دیگر قابل اعتماد نیست و ایران با افزایش توان هسته ای خود قصد دارد آمریکا را به میز مذاکره بکشاند و اگر آمریکا در این خصوص قدم مثبتی بردارد، ایران نیازی به بمب ندارد».

 


ت ت
کدخبر: 59695 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها