چین:

ایران را مجبور به توافق هسته‌ای نمی‌کنیم

«سوث چاینا مورنینگ پست»، در گزارشی نوشت: بعید است چین ایران را برای رسیدن به اجماع پیرامون مذاکرات هسته ای با ضرب الاجل آمریکا تحت فشار قرار دهد.

ایران را مجبور به توافق هسته‌ای نمی‌کنیم

به گزارش مُنیبان از روزنامه ««سوث چاینا مورنینگ پست»، در این مطلب آمده است: ناظران دیپلماتیک معتقدند بعید به نظر می رسد پکن تهران را به موافقت با درخواست های آمریکا برای احیای برجام به رغم هشدارهای واشنگتن پیرامون از دست رفتن زمان برای دستیابی به توافق تحت فشار قرار دهد. 

دور اخیر مذاکرات لغو تحریم های آمریکا علیه ایران که اواخر ماه نوامبر در وین برگزار شده بود، هفته گذشته از سرگرفته شده است.

به نوشته این روزنامه از چین به عنوان یکی از کشورهای اصلی هسته ای ذیل بخشی از توافق جدید منع گسترش سلاح اتمی خواسته شده تا با صراحت دوباره تاکید کند که هیچ کشوری را با سلاح هسته ای هدف قرار نمی دهد. آمریکا، چین و ۳ کشور دیگر  مسلح به سلاح اتمی یعنی روسیه، فرانسه و انگلیس که به صورت جمعی به گروه P۵ معروفند سوگند خورده اند تا از سلاح های اتمی خود  تنها با هدف دفاعی استفاده کنند. این کشورها امروز اعلام کردند:« هیچ یک از سلاح های اتمی ما یکدیگر و یا کشورهای دیگر را هدف قرار نمی دهد.»

بدین ترتیب به گفته «ما ژائوشو» معاون وزیر امورخارجه چین بیانیه مشترکی که از سوی رهبران کشورهای  P۵ منتشر شد به افزایش اعتماد مشترک کمک خواهد کرد و جایگزین رقابت میان قدرت های اصلی برای هماهنگی و همکاری خواهد شد.

این مقام چینی ادامه افزود :«چین همیشه به استراتژی دفاع از خود در مسئله هسته ای  پایبند می ماند، از سیاست عدم استفاده از سلاح هسته ای پیروی می کند و قدرت هسته ای خود را در پایین ترین سطح مورد نیاز برای امنیت ملی نگه می دارد.»

این بیانیه کمی پس از آن منتشر شد که نگرانی ها درباره پیشرفت های نظامی چین افزایش یافته بود و درخواست هایی از چین برای بازبینی سیاست هایش مطرح شده بود.

ت ت
کدخبر: 59706 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها