پیروزی دیگری برای رئیس‌جمهور!+جزییات

براساس نتایج رأی‌پرسی‌های صورت ‌گرفته پس از انتخابات محلی بولیوی، پیشتازی جنبش «به سوی سوسیالیسم» تحت رهبری اوو مورالس (رئیس جمهوری پیشین این کشور) حاکمیت این جنبش را به عنوان قدرت اول کشور تثبیت کرد.

پیروزی دیگری برای رئیس‌جمهور!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از شبکه تله سور آمریکای لاتین، پس از برگزاری انتخابات محلی ۷ مارس (۱۸ اسفند) طبق نظرسنجی‌های انجام شده از رأی دهندگان، اعضای «جنبش به سوی سوسیالیسم؛ ابزار سیاسی حاکمیت مردمی» (MAS-IPSP) از میان ۳۴۰ نامزد انتخابات شورا و شهرداری به برتری رسیدند.

جنبش به سوی سوسیالیسم (ماس) حزبی سوسیالیستی در بولیوی است که در سال ۱۹۷۷میلادی تاسیس شده و تحت رهبری اوو مورالس حزب چپگراست. این حزب از سال ۲۰۰۶ پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵ قدرت را در این کشور آمریکای لاتین در دست گرفته و فقط با کودتای ۲۰۱۹ و استعفای اوو مورالس وقفه ای در حاکمیت آن ایجاد شد.

«اوو مورالس» رهبر حزب سوسیالیسم  و رئیس جمهوری سابق بولیوی با قدردانی از مردم برای حمایت از نامزدهای فراملی این نهاد سیاسی خاطرنشان کرد: نتایج آراء کسب شده تنها برتری کاندیداها را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده این است که بولیوی همچنان به سیاست های اجتماعی جنبش ماس امیدوار است.

مورالس همچنین گفت: این پیروزی مدیون میراث مطالبه‌گری بخش های مردمی است که جنبش ماس را به پیش می راند.

رهبر جنبش به سوی سوسیالیسم تصریح کرد: به این ترتیب برادرمان «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری بولیوی از هفت دولتمرد همراه برای مدیریت کشور برخوردار شده که در ساعات آتی احتمالا سه سیاستمدار دیگر به آنها افزوده خواهد شد.

اظهارات اوو مورالس پس از آن مطرح شد که نتایج نظرسنجی ها در پای صندوق های رأی، از پیروزی قطعی کاندیداهای حزب سوسیالیسم خبر دادند و روند رأی دهی در سه استان دیگر بولیوی به دور دوم کشیده خواهد شد.

پیروزی «لوئیس آرسه» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰(۲۷ مهر)، نشان از اعتماد دوباره مردم بولیوی به «جنبش به سوی سوسیالیسم» و حاکمیت دوباره این حزب تحت رهبری اوو مورالس، رئیس جمهوری مستعفی بود که آینده بولیوی را از نفوذ و مداخلات ایالات متحده آمریکا در این کشور نجات داد.  

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر۲۰۱۹(۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.  

مورالس در ۲۱ آبان،  سه روز پس از تحلیف لوئیس آرسه به بولیوی بازگشت و بار دیگر رهبری جنبش ماس را بر عهده گرفت.


ت ت
کدخبر: 6162 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها