برنامه واکسیناسیون اتحادیه اروپا صدای رئیس‌جمهور را در آورد+جزییات

سالی نینیسته رئیس جمهوری فنلاند از اتحادیه اروپا به خاطر برنامه مشترک خرید واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت خرید مستقیم کشورها می تواند یک گزینه مناسب باشد.

برنامه واکسیناسیون اتحادیه اروپا صدای رئیس‌جمهور را در آورد+جزییات

به گزارش منیبان، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رئیس جمهوری فنلاند به ویژه از سازمان داروی اروپا (EMA) سازمان ناظر بر واکسن ها در اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت در زمینه تایید واکسن آسترازنکا بسیار عقب است و اکنون از تایید واکسن جانسون اند جانسون بسیار عقب افتاده است.

نینیسته در مصاحبه با روزنامه فنلاندی ایلتا سانومات گفت: کدام واکسن ها سفارش داده شده اند و چه تعهدات الزام آوری مطرح شده است؟ بی تردید آنها باید عملکرد بهتری داشتند. کشورهایی هستند که بسیار موفق تر از اتحادیه اروپا در تامین واکسن مورد نیاز خود بوده اند.

وی به کشورهایی مانند مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی اشاره کرد که اختیارات پزشکی مستقلی دارند و خارج از روند مجوز اتحادیه اروپا واکسن خریده اند. وی چنین ایده ای را «جالب» توصیف کرد اما از پاسخگویی به این سوال که آیا فنلاند نیز این رویه را دنبال خواهد کرد، خودداری کرد.

این مقام فنلاندی افزود که «همه احتمالات باید به صورت علنی و آشکار ارزیابی شوند».

نینیسته تایید کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اوایل ژانویه(دی) به او پیشنهاد داده که فناوری تولید واکسن اسپوتنیک وی را در اختیار فنلاند قرار خواهد داد.

اسپوتنیک نوشت: این مساله هفته گذشته نیز در مذاکرات رئیس پارلمان علیای روسیه با تاریا هالونن رئیس جمهوری پیشین فنلاند که در چارچوب گروه اروپایی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، بار دیگر مطرح شد.

با این حال نینسته اشاره کرد که فنلاند تا وقتی که سازمان داروی اروپا واکسن اسپوتنیک وی را برای استفاده تایید نکرده اقدامی نخواهد کرد.

وی همچنین گفت که اعمال محدودیت های تردد ممکن است بار دیگر برای کنترل سرایت ویروس های جهش یافته کرونا در فنلاند ضروری باشد. فنلاند در بهار ۲۰۲۰ وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

وزارت دادگستری و اکثر احزاب فنلاندی توافق کردند که  به دلیل شرایط کرونا انتخابات شهرداری ها از ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) به ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) موکول شود.

به طور کلی در فنلاند ۶۲ هزار و ۶۳ نفر به کرونا مبتلا شده اند و ۷۶۷ نفر جان خود را از دست داده اند. موسسه ملی سلامت و رفاه فنلاند پیش بینی کردکه به روند کرونی ممکن است سطح ابتلابه ویروس کرونا به یازده هزار و ۲۰۰ نفر در روز تا اواسط ماه آوریل برسد.  

هفته گذشته شمار مبتلایان در این کشور به رقم بی سابقه ۷۹۷ نفر رسید و باعث شد برخی از محدودیت ها دوباره اعمال شوند.


ت ت
کدخبر: 6164 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها