آمریکا و ژاپن توافق کردند

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن در دیدار مجازی با تقویت همکاری‌ها در مسائل امنیتی و اقتصادی از جمله چین، موشک‌های کره شمالی و تهدید روسیه علیه اوکراین موافقت کردند.

آمریکا و ژاپن توافق کردند

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز، این نشست مجازی که نخستین نشست مهم و رسمی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از زمان انتصاب کیشیدا در این پست در اکتبر ۲۰۲۱ محسوب می‌شود، به دنبال مذاکرات "دو بعلاوه دو" در ماه جاری میلادی برگزار شد؛ مذاکراتی که در جریان آن وزرای دفاع و امور خارجه این دو کشور نگرانی‌های جدی خود را درباره قدرت در حال رشد چین مطرح کردند و متعهد شدند در صورتی که لازم شود به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه هند-اقیانوس آرام پاسخ دهند.

در جریان این دیدار مجازی کیشیدا گفت:‌ من و بایدن توافق کردیم تا در زمینه موضوعات مهمی چون تحقق یک منطقه هند-اقیانوس آرام آزاد، قدرت رو به رشد چین، مساله موشکی کره شمالی و موضوع اوکراین همکاری کنیم.

وی افزود: ژاپن در نیمه نخست سال جاری میلادی همزمان با سفر بایدن به توکیو میزبان نشست گروه چهارجانبه آمریکا-ژاپن-استرالیا- هند خواهد بود.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: بایدن این دعوت را پذیرفته و اعلام کرده که احتمالا اواخر بهار به ژاپن سفر خواهد کرد.

وی افزود: یکی از اهداف این نشست چهارجانبه بررسی پیشرفت‌ها در زمینه تامین یک میلیارد دوز واکسن کووید ۱۹ برای جنوب شرق آسیا تا پایان سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

کیشیدا گفت: من و بایدن همچنین توافق کردیم تا مدل اقتصادی مذاکرات "دو بعلاوه دو" در سطح وزرا را تشکیل دهیم تا همکاری‌های اقتصادی را تقویت کنیم.

مقام مذکور دولت آمریکا گفت: این مذاکرات بر زنجیره‌های تامین، سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی، تعیین استانداردها و کنترل صادرات متمرکز خواهد بود.

کیشیدا به خبرنگاران گفت: ما توافق کردیم تا با یکدیگر برای پیشبرد همکاری‌ها در میان کشورهای همفکر به منظور تحقق یک منطقه هند-اقیانوس آرام آزاد همکاری کنیم. ما توافق کردیم تا همکاری نزدیکی در مسائل مربوط به چین از جمله دریاهای چین شرقی و جنوبی، هنگ‌کنگ و اویغورهای سین‌کیانگ و همچنین مسائل موشکی و اتمی کره شمالی داشته باشیم.     

وی افزود: ما برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین همکاری نزدیکی خواهیم داشت و ارتباطات نزدیک با متحدان و شرکای دیگر را حفظ می‌کنیم و به رایزنی درباره نشان دادن یک واکنش جدی به هرگونه حمله احتمالی ادامه خواهیم داد.

بایدن نیز در توییتی نوشت: دیدار با فومیو کیشیدا افتخاری بود تا بیش از پیش ائتلاف آمریکا-ژاپن را که اساس صلح و امنیت در منطقه هند-اقیانوس آرام و سراسر جهان است، تقویت کنیم.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن از تصمیم کیشیدا برای افزایش بودجه دفاعی و درک اهمیت حفظ این سرمایه‌گذاری‌های حیاتی استقبال کرد. هر دو طرف بر اهمیت تقویت امنیت سایبری تاکید کرده و به طور مصمم تصمیم گرفتند تا در برابر تلاش‌های چین برای تغییر وضعیت موجود در دریاهای چین شرقی و جنوبی مقاومت کرده و آنها را پس بزنند.

مقام مذکور دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: همبستگی آمریکا-ژاپن در این نشست مجاری ۹۰ دقیقه‌ای کاملا نمایان بود.

وی افزود: آنها یک تبادل نظر بسیار عمیق درباره چین داشتند و نگرانی‌های خود را درباره اقدامات تهدیدآمیزش علیه همسایگان و اقدامات سرکوبگرایانه‌اش در تجارت و دیگر زمینه‌ها به اشتراک گذاشتند. در این دیدار کیشیدا شدیدا نسبت به پیشرفت چین در زمینه اتمی و تقویت برنامه اتمی‌اش ابراز نگرانی کرد.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این دو رهبر پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی را محکوم کردند و مقام آمریکایی مذکور گفت: بایدن صریحا اعلام کرد که واشنگتن همکاری نزدیکی با کره جنوبی و ژاپن خواهد داشت تا مانع از اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی بعدی شوند.  

وی افزود: بایدن و کیشیدا همچنین درباره لزوم اینکه آمریکا باید نقش فعالی در معماری تجاری و بازرگانی آسیا ایفا کند، بحث جدی داشتند.

ت ت
کدخبر: 61941 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها