مردم این کشور 16 سال است که در فقر شدید قرار دارند

یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد که بیش از نیمی از مردم غزه به دلیل محاصره اقتصادی ۱۶ ساله تحمیل شده از جانب رژیم صهیونیستی، از فقر شدید رنج می‌برند.

مردم این کشور 16 سال است که در فقر شدید قرار دارند

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آناتولی، نهاد ناظر حقوق بشر اروپا- مدیترانه با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت غزه فقیر هستند، خواستار پایان محاصره ۱۶ ساله تحمیل شده بر نوار غزه توسط اسرائیل شد.

طبق گزارش این نهاد ناظر حقوق بشری، نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت نوار غزه به دلیل محاصره و محدودیت‌های تحمیل شده رژیم صهیونیستی از ۲۰۰۶، به زیر خط فقر کشیده‌ شده‌اند.

براساس این گزارش، این نهاد تاکید کرد، جامعه بین المللی باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا به محاصره غیرقانونی خود پایان دهد.

در این گزارش آمده است که سیاست مجازات دسته جمعی اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه همچنان ادامه دارد و به وضوح قصد اسرائیل برای وارد کردن خسارات مادی و معنوی هنگفت به ساکنان غزه را نشان می‌دهد.

گزارش نهاد ناظر حقوق بشر اروپا- مدیترانه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در نوار غزه از ۲۳.۶% در سال ۲۰۰۵ به ۵۰.۲%‌ تا انتهای سال ۲۰۲۱ رسیده است. همچنین نرخ فقر از ۴۰% در سال ۲۰۰۵ به ۶۹%‌ تا انتهای سال ۲۰۲۱ جهش داشته است.

در سطح اقتصادی نیز طبق گزارش این نهاد ناظر حقوق بشری، اقتصاد غزه شاهد یک وضعیت فروپاشی است، زیرا هزاران تأسیسات اقتصادی، خدماتی و تولیدی در جریان حملات اسرائیل که در سال‌های محاصره رخ داد، مختل، تخریب و آسیب دیدند؛ به طوری که تنها در حملات اخیر جنگ اسرائیل با جنبش حماس بالغ بر ۴۰ میلیون دلار به تاسیسات اقتصادی نوارغزه خسارت وارد شده است.

بر اساس این گزارش اوضاع از نظر خدمات درمانی و بهداشتی نیز در نوار غزه در حالت وخیمی قرار دارد به گونه‌ای که منجر به کاهش ۶۶% خدمات درمانی شده است.

نهاد ناظر اروپایی _ مدیترانیه‌ای حقوق بشر در انتهای گزارش خود، از اسرائیل خواست تا به محاصره نوار غزه پایان دهد و به فلسطینیان اجازه دهد تا از تمام حقوق خود استفاده کنند. همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا تحقیقاتی را علیه رهبران و سربازان اسرائیلی که در سیاست مجازات دسته جمعی و حملات نظامی علیه نوار غزه دخیل هستند، آغاز کند.

اسرائیل محاصره نوار غزه را پس از موفقیت جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۰۶ آغاز و در اواسط ژوئن ۲۰۰۷، پس از کنترل این جنبش بر نوار غزه، آن را تشدید کرد.


ت ت
کدخبر: 62622 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها