افزایش حضور آمریکا در اروپای شرقی

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا امروز (یکشنبه) در سفری سه روزه راهی لیتوانی شد تا به بررسی افزایش همکاری اقتصادی با این کشور بپردازد که از جانب چین بابت تقویت روابطش با تایوان تحت فشار قرار دارد.

افزایش حضور آمریکا در اروپای شرقی

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز، "خوزه فرناندز"‌ معاون وزیر اقتصاد در امور رشد، توسعه، انرژی و محیط زیست آمریکا امروز به ویلنیوس رفت و تا روز سه شنبه در لیتوانی است و روزهای چهارشنبه تا جمعه نیز در بروکسل به سر می‌برد تا درباره اقداماتی به منظور مقابله با تنش‌های اقتصادی با مقام‌های اتحادیه اروپا صحبت کند.

وی در ویلنیوس به بررسی همکاری اقتصادی دو جانبه و حمایت جدی آمریکا از لیتوانی در مواجهه با فشار سیاسی و اقتصادی از جانب چین با مقام‌های این کشور اروپایی گفت‌وگو می‌کند.

در این سفر همچنین مقام‌های بانک صادارت-واردات آمریکا، فرناندز را همراهی می‌کنند و در این سفر به بررسی تحقق تفاهم‌نامه ۶۰۰ میلیون دلاری به منظور گسترش فرصت‌ها برای صادر کنندگان آمریکایی و خریداران لیتوانیایی در حوزه‌های فناوری‌های عالی، خدمات تجاری و انرژی پاک می‌پردازند.

در بروکسل نیز وی درباره تجارت و سرمایه گذاری بین اروپا و آمریکا از طریق شورای فناوری و تجارت اتحادیه اروپا-ایالات متحده گفت‌وگو می‌کند.

آمریکا که به دنبال متوقف کردن رشد و تاثیر چین در جهان است، از لیتوانی در مناقشه‌ای که با چین بر سر تایوان دارد، حمایت می‌کند.

چین روابط دیپلماتیکش را با لیتوانی کاهش داده و گفته که اگر شرکت‌های چند ملیتی با لیتوانی که دفتر نمایندگی تایوان را در ویلنیوس باز کرده، ارتباط داشته باشند، آنها را تحریم و به شدت مجازات می‌کند.

در این میان، وزارت خارجه لیتوانی گفته که امیدوار است مناقشات تجاری با چین از طریق رایزنی‌ها بین اتحادیه اروپا و پکن حل و فصل شود.

ت ت
کدخبر: 63860 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها